Overslaan en naar de inhoud gaan
studie
Eindpresentatie van het studentenadvies voor de havenbedrijvigheid. Foto provincie Flevoland

Studenten zien goede kansen voor Flevokust Haven

De provincie Flevoland betrekt jong talent bij de ontwikkeling van de regionale arbeidsmarkt. Via het project 'Talent kleurt Flevoland' deden zestig studenten Commerciële Economie van Windesheim Flevoland gedurende twintig weken onderzoek gedaan naar economische kansen van met name Flevokust Haven.

Het doel was om hier meer bedrijvigheid te krijgen, wat tot meer werkgelegenheid en economische groei zal leiden. Dit unieke vraagstuk vormde een flinke uitdaging voor de studenten. Zo bleek tijdens de eindpresentatie op woensdag 5 juni in het bijzijn van gedeputeerde Economische Zaken Jan-Nico Appelman.

Ten noorden van Lelystad hebben de provincie Flevoland en de gemeente Lelystad Flevokust Haven aangelegd: een multimodale binnenhaven met overslagkade en industrieterrein. De ontwikkeling is van (boven)regionaal belang door het versterken van de economische structuur in de regio en geeft een impuls aan de werkgelegenheid. Daarbij zorgt vervoer over water, via Flevokust, voor minder transport over de weg, files en uitstoot van schadelijke gassen.

Circulair

Flevokust Haven zou uitstekende kansen bieden voor een circulair bedrijventerrein. Daarbij kunnen bedrijven maximaal profiteren van de centrale locatie en van elkaar. En doordat het hele gebied nog kan worden ingericht, zijn er uitstekende mogelijkheden voor clustering (bundeling) van bedrijven en activiteiten. Een interessante casus voor studenten Commerciële Economie met als centrale vraag: Welk type klanten is geschikt voor de haven en hoe deze te overtuigen om zich daar te vestigen?

De groep van zestig studenten was verdeeld over twee groepen, die ieder met een advies kwam dat werd gepresenteerd door drie studenten. Onderzoek van de eerste groep, bij concurrerende havens, wijst uit dat de toegestane bouwhoogte van 40 meter, de hoge milieucategorie 3.5 en aantrekkelijke grondprijs de unique selling points (USP’s) zijn van Flevokust Haven. Volgens de studenten zijn deze punten op zich niet uniek, maar de combinatie van de drie wel.

Distributie

Kansrijke sectoren zijn volgens hen bulkgoed, agro en distributie. In met name de laatste sector ziet de groep op de korte termijn de meeste kansen, want het is een groeiende sector en ze zijn goed vertegenwoordigd in het omliggende gebied. Ook hebben ze een aantal bedrijven gesproken die mogelijk geïnteresseerd zijn in een vestiging bij Flevokust Haven. De groep benadrukt het belang van samenwerking met stakeholders in Flevoland, de vervoerscorridor en het TEN-T netwerk.

leaderboard