Overslaan en naar de inhoud gaan
atch
Amsterdam weert alle cruisevaart, groot en klein. Archieffoto

Steunmaatregel coronacrisis nu ook voor de passagiersvaart

Meer ondernemers in de binnenvaart kunnen een beroep doen op ondersteunende maatregelen vanuit de overheid vanwege de coronacrisis. Ook een groot deel van de passagiersvaart valt nu onder de sectoren die een beroep kunnen doen op bijvoorbeeld de TOGS-regeling, de tegemoetkoming ondernemers getroffen sectoren. Dat heeft het kabinet 7 april bekendgemaakt.

De TOGS-regeling geldt voor ondernemers en bedrijven wiens zogeheten SBI-codes op de lijst staan. Het gaat om een tegemoetkoming van zo’n 4.000 euro per onderneming voor nu. Voor de binnenvaart zijn onder meer een deel van de passagiersvaart en veerdiensten aan de lijst toegevoegd, net als dienstverlening voor vervoer over water en de verhuur en lease van schepen. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) streeft ernaar om aanvragen vanuit die hoek vanaf woensdag 15 april mogelijk te maken.

De TOGS-regeling is bedoeld als tegemoetkoming van vaste lasten anders dan personeelslasten, bijvoorbeeld voor bedrijfspanden of productielijnen. Voorwaarde is wel dat het bedrijf op een ander adres staat ingeschreven dan het huisadres. Het CBRB was op het moment van schrijven nog bezig om te achterhalen of dit ook voor de binnenvaart geldt, waar het bedrijfsadres voor sommige ondernemers overeen komt met het huisadres. De belangenorganisatie is er blij mee dat de regelingen zijn uitgebreid, maar mist nog de code 50.10 als toevoeging aan de lijst. Daar vallen onder meer de Waddenveren onder. Bovendien is er ook nog een andere regeling die aangepast kan worden: het Noodpakket Overbrugging voor Werkbehoud (NOW). Daar is seizoenswerk – zoals de dagpassagiersvaart, sommige veerdiensten en de riviercruisevaart in bepaalde mate – al wel onderdeel van, maar de referentiemaand hiervoor is januari 2020. Deze maand is niet geheel representatief, omdat er dan bijvoorbeeld veel minder personeel op de loonlijst staat.

Het CBRB en de andere belangenorganisaties blijven hier aandacht voor vragen, bij onder anderen de minister voor Infrastructuur en Waterstaat.

rut
Rutger Schonis.

Tweede Kamerlid Rutger Schonis (D66) is samen met collega-politici bezig geweest deze regelingen te laten uitbreiden voor onder meer binnenvaartondernemers. Na een oproep op onder meer twitter, kwamen meerdere reacties binnen vanuit de binnenvaart. Hij vertelt: “Het beeld is wisselend in de binnenvaart. Voor de riviercruises en de ferry’s ligt het natuurlijk helemaal stil. In het vrachtvervoer zijn er die inderdaad stil liggen vanwege de uitval van de vracht, maar anderen varen gewoon door. Deze regelingen kunnen voor veel mensen toch een redding zijn. Hiermee kunnen we op korte termijn al soelaas kunnen bieden. Als je niet kan varen, mis je toch een behoorlijk deel van de omzet”.

Oplossingen, hoe tijdelijk ook, heeft Schonis ook al gehoord. “Een aantal mensen doet het schip in onderhoud of haalt de onderhoudsperiode naar voren”, vertelt hij. Voor de lange termijn is het nog moeilijk te voorspellen wat de gevolgen gaan zijn en vooral wat er gedaan kan worden om getroffen ondernemers te ondersteunen, erkent ook Schonis. “Je ziet dat er na de problemen in China een korte dip in de trafiek was, maar dat het daarna weer is opgekrabbeld. Ik hoop dat dit zo zal blijven, maar als het vier maanden gaat duren, zal ook de problematiek veel groter zijn”.

leaderboard