Overslaan en naar de inhoud gaan
werk
De bovenmaatse Vios drooggezet bij Tinnemans Floating Solutions.
Drie dokken vrijgemaakt voor 135 meter lange ms Vios

Sterk staaltje Tinnemans Floating Solutions

De drie dokken van Tinnemans Floating Solutions waren in het afgelopen weekend vrijgemaakt voor het droogzetten van het 135 meter lange containerschip Vios. Bij wijze van proef kon het bewijs worden geleverd dat de reparatiewerf in Maasbracht ook zulke grote (1.500 ton) binnenvaartschepen voor een werfbeurt kan ontvangen.

“Eigenlijk puur als test was het best wel spannend”, vertelt een trotse Jan Tinnemans, die mcs Vios (tonnage 4.098) in 2019 zelf heeft afgebouwd. Hij voegt eraan toe: “Dit schip vaart hoofdzakelijk tussen Antwerpen en Gent, dus veelal op zout en brak water. Wat opvalt is de zeer hoge ‘ledige’ waterlijn, omdat het schip nooit leeg vaart. Altijd geladen met containers, zowel vol als leeg. Het gasolieverbruik was sinds de afbouw behoorlijk gestegen, tot op het laatst ruim 1.700 liter meer per week dan in het begin."tinnemns

Tinnemans: "Ook de snelheid was met ruim twee km per uur verminderd. Na het volledig droogzetten, was de oorzaak al snel gevonden. Het hele onderwaterschip, vlak en zijden, was flink aangegroeid met zogenaamde zeepokken. Hardnekkige aangroei, die onze medewerkers met een 500 bar hogedrukspuit te lijf zijn gegaan. Nu, voorzien van een zelfslijtende antifouling, aangebracht door de firma Verbunt, zou dit probleem voor in de toekomst uit de wereld geholpen moeten zijn.” 

leaderboard