Overslaan en naar de inhoud gaan
boot
Doop van een nieuwe loodsboot. Archieffoto

Staking loodsen in Vlaanderen voorbij na nachtelijk akkoord

De staking van de kanaal- en rivierloodsen in Vlaanderen is afgelopen nacht afgeblazen na een akkoord tussen de Vlaamse minister van mobiliteit Weyts en de Beroepsvereniging van Loodsen (BVL). Toch blijft het mogelijk dat hier en daar sluiswachters, die zijn aangesloten bij de socialistische vakbond ACOD, alsnog prikacties houden.

JAN SCHILS

Door de acties van de bij de socialistische vakbond ACOD aangesloten sluiswachters raakten gisteren bij een groot aantal sluizen minstens 180 binnenschepen geblokkeerd. De scheepvaart naar en van onder meer Antwerpen en Gent en Nederland en Frankrijk was zo goed als onmogelijk.

Over drie van de vier eisen van de loodsen werd een nachtelijk akkoord bereikt tussen Weyts en de BVL, waaronder het beginsel van ‘gelijk loon voor gelijk werk’. Dat doel moet worden bereikt door de  interne efficiëntie binnen het loodswezen te vergroten. Weyts ging ook akkoord met de eis van de loodsen voor meer investering in de verdere innovatie en informatisering van het loodswezen. De voor loodsen negatieve regeling inzake arbeidsongevallen wordt verbeterd.

Niet te spreken

Opmerkelijk is dat de staking van de loodsen in de Belgische media nauwelijks aan bod is gekomen. De binnenvaartorganisaties, het Antwerpse havenbestuur en de havenbedrijven waren niet te spreken over de acties van de sluiswachters. Volgens het havenbestuur in Antwerpen en de havenbedrijven hebben de ‘onverantwoorde en misplaatste acties’ van de ACOD opnieuw schade toegebracht aan het imago van ’s lands grootste haven.

'Vergist van doelwit'

ROLAND

De voorzitter van de schippersbond 'Ons Recht', Pascal Roland, zegt in een reactie op het niet bedienen van een groot aantal suizen maandag in Vlaanderen, dat de acties van de sluiswachters geen impact hebben op de mobiliteit van de burgers, maar alleen de schippers treffen. Roland (foto) wijst erop dat alleen de schippers tijd hebben verloren en dus ook geld.

Ons Recht begrijpt de eisen van de sluiswachters maar meent dat zij zich van doelwit vergist hebben. Veel schippers die deze week een tweede lading aan boord hadden kunnen nemen, kunnen dat nu niet meer door de acties. Volgens Roland had de socialistische vakbond ACOD er beter aan gedaan om andere transportmodi als schietschijf uit te kiezen in plaats van de binnenschippers. Dan zou de impact van de acties groter zijn geweest.

 

leaderboard