Overslaan en naar de inhoud gaan
Sluis Weurt
Archieffoto Rijkswaterstaat

Sluis Weurt helemaal gesloten door droogte en onderhoud

De hele sluis bij Weurt is vanaf donderdag 21 juli 2022 gesloten voor de scheepvaart. De oostkolk is gesloten vanaf 8.00 uur vanwege de lage waterstand. De westkolk was al langer dicht voor herstelwerkzaamheden.

De scheepvaart moet daarom omvaren vanaf donderdag 21 juli. Het is nog onduidelijk hoe lang de sluis volledig gesloten blijft.

Lage waterstand
Nu de waterstand op de Waal steeds verder zakt, blijft er in de oostkolk onvoldoende diepgang over voor schepen. Bovendien zorgt de lage waterstand voor overbelasting van de assen aan de wielen waarop de sluisdeuren open en dicht rollen. De sluis nog langer openhouden, zou funest zijn voor de levensduur van de deuren volgens Rijkswaterstaat.

Recreatievaart
In verband met de Vierdaagse is er veel recreatievaart aanwezig bij Nijmegen. Bij sluiting van het complex worden zij geconfronteerd met een langere omvaarroute. Daarnaast is het op die route al drukker door de beroepsvaart. Uit het oogpunt van veiligheid en vlotte afhandeling van de recreatievaart, worden daarom op zaterdag 23 juli om 12.00 uur nog twee schuttingen alleen voor de recreatievaart met een maximale diepgang van 1 meter gedaan.

Omvaren
Zolang beide sluiskolken gesloten zijn, moet de scheepvaart omvaren via de sluizen Grave, Lith en Sint Andries. Het is onduidelijk wanneer de oostkolk weer open kan. “De waterstand in de haven van Nijmegen is nu 4,90 m boven NAP. Deze moet eerst naar minimaal 5,25 m stijgen en daar is veel regen voor nodig”, aldus omgevingsmanager Arjan Thielking.

Herstelwerk
De westkolk blijft tot tenminste eind augustus gesloten. Daar worden herstelwerkzaamheden uitgevoerd aan beschadigde tandwielen die nodig zijn om de sluisdeur aan de kanaalzijde op en neer te bewegen.

Thielking: “De 160.000 kilo wegende deur zorgt voor hoge belasting op deze tandwielen. Op advies van externe experts hanteren we na herstel een zorgvuldig inloopprogramma met voldoende smering; eerst een week onbelast, dus zonder deur aan de kabels en daarna nog zeker drie3 weken met zeer beperkte draaisnelheid. Pas als dat allemaal goed gaat, kunnen we weer veilig schepen doorlaten.”

 

 

leaderboard