Overslaan en naar de inhoud gaan
pas
Wachtende passagiersschepen bij Neurenberg.

Sluis Riedenburg op Main-Donaukanaal weer open

Na twee weken stremming is de geramde sluisdeur in Riedenburg nu gerepareerd. Sinds woensdagmiddag wordt er weer geschut. Uiteindelijk lagen 129 schepen voor Neurenberg en Regensburg op een doorvaart te wachten. Binnen drie dagen moeten de wachtende schepen op het Main-Donau-kanaal allemaal doorgevaren zijn, denkt het Wasser- und Schifffahrtsamt (WSA) Neurenberg.

JUDITH STALPERS

Sommige getroffen kapiteins denken echter dat de toestand pas over een paar weken weer normaal zal zijn. Iedere sluisgang duurt pakweg 30 minuten, als alles vlot gaat. Het WSA Neurenberg werkt nu in een 24-uurs dienst met een dubbele personeelsbezetting. Theoretisch kunnen per dag dus zo'n 40 schepen passeren. Natuurlijk is in het achterland ook het een of andere schip in een haven blijven wachten. Die zetten nu hun weg naar Riedenburg voort.

Op 5 juni had een passagiersschip de sluiswand en deur zodanig aangevaren, dat de sluisdeur niet meer dicht kon. Met rampzalige gevolgen, want de reparatie was behoorlijk ingewikkeld en kostte daardoor veel tijd. Er moesten onder anderen onderdelen met spoed op maat worden gemaakt.

Het WSA Neurenberg was meteen zelf aan de slag gegaan, en het had een achttal particuliere bedrijven in dag- en nachtdiensten ingezet om het euvel zo snel mogelijk te verhelpen. Desondanks duurde het reparatiewerk twee volle weken. Voor Neurenberg en voor Regensburg moesten uiteindelijk 129 schepen een ongewenste pauze inlassen. Op het 160 kilometer lange Main-Donaukanaal was een totale file van 200 kilometer aan schepen ontstaan. Deze lagen aan beide oevers aangemeerd of waren voor anker gegaan.

Boedapest

Tijdens het hoogseizoen van de passagiersvaart trof de stremming veel passagiersschepen die de populaire route tussen de Main en Boedapest op- of afvaren. Met veel improvisatie, schema-aanpassingen en de inzet van bussen probeerden de reisorganisaties de situatie te redden. Helaas leidde de stremming ook tot annuleringen.

Sommige schepen konden bijvoorbeeld niet op tijd in Boedapest aankomen, waar ze een nieuwe groep toeristen voor de terugweg op zouden nemen. Dat betekende ook voor het personeel veel overuren, omdat het niet kon worden afgelost. Zo zit de passagiersvaart met extra kosten die ze in principe bij het bedrijf van het passagiersschip dat de averij heeft veroorzaakt, kan verhalen.

Schade

De vrachtschepen op het Main-Donau-kanaal hebben veel vaardagen verloren. Een schipper met erts voor een staalbedrijf in Linz (Oostenrijk) aan boord zegt 1200 euro per dag aan inkomsten te derven. Hij had al lang weer in Rotterdam voor een volgende lading moeten zijn.

Net als de schippers kan ook het WSA Neurenberg de kosten bij de veroorzaker terughalen. De reparatie heeft 'een bedrag met zes cijfers', dus enkele honderdduizenden euro’s gekost. De totale schade wordt op enkele miljoenen euro geschat. Op dit moment wordt de hard-disc van het fatale schip onderzocht. De data moeten uitwijzen of het om een technische fout of, waarschijnlijker, om een slordige manoeuvre van de bemanning gaat.  

leaderboard