Overslaan en naar de inhoud gaan
ferre
De huidige steiger voor de Fast Ferry in het Yangtsekanaal. Foto Ries van Wendel de Joode

Sleepbotenkade en extra wachtplaatsen in Yangtzekanaal

Havenbedrijf Rotterdam gaat een sleepbotenkade met ligplaatsen voor twaalf slepers aanleggen aan het begin van het Yangtzekanaal.

Daartoe wordt het Yangtzekanaal, het verbindingskanaal tussen het Beerkanaal en het binnenmeer van de Tweede Maasvlakte, aan de zuidkant over een lengte van 500 meter verbreed. De nieuwe slepersligplaatsen worden eind 2024 opgeleverd.

De nieuwe kade ligt direct bij de entree van de Rotterdamse haven en daarmee dichtbij de grootste containerterminals. De aanvullende ligplaatsen worden voorzien van walstroomvoorzieningen. Op dit moment liggen de sleepboten vooral in de Scheurhaven en de Prinses Margriethaven. De voornaamste sleepdiensten in de Rotterdamse haven zijn Boluda Towage, Svitzer en Fairplay.

Binnenvaart

Het Havenbedrijf heeft daarnaast de intentie om nog vóór 2030 ook 1400 meter van het Yangtzekanaal – ten westen van de bestaande Antarcticakade -  te verbreden, door het aanleggen van een kademuur met wachtplaatsen voor de binnenvaart.

leaderboard