Overslaan en naar de inhoud gaan
Containerschip
Havenbedrijf Rotterdam

Sectoroverleg binnenvaart: ‘Aan de slag met congestie in de Rotterdamse haven’

Verladers, forwarders, barge operators, terminals en rederijen willen de congestieproblematiek in de Rotterdamse haven gezamenlijk oppakken. Dat bleek tijdens het sectoroverleg containerbinnenvaart dat afgelopen week gehouden is waar negentien partijen uit binnen- en buitenland aan meededen.

Meer afspraken
Er blijkt sprake te zijn van een merkbare toename in afspraken tussen diverse partijen om beschikbare capaciteit in te zetten en betrouwbaarheid in de keten te verbeteren. Dat gebeurt onder meer door het verminderen van zogenoemde ‘no-shows’ en het invullen van vrijgevallen afhandelcapaciteit.

Slot aanvragen
Ook de slot-aanvraagprocedure voor binnenvaartschepen bij terminals is verbeterd. Alle wijzigingen in die aanvragen worden nu ook opgeslagen in het Port Community systeem Portbase. Dat zorgt ervoor dat terminal en barge operators beter kunnen plannen en beter inzicht hebben in de actuele status van de afhandeling.

Bundeling van lading
Varen via vaste schema’s en bundeling van lading is ook iets waar aan gewerkt is en wat het havenbedrijf Rotterdam ondersteunt. Dat is onder meer het geval op de vaarroute tussen Duisburg, Gorinchem en Rotterdam en ook de West-Brabant-corridor (tussen Rotterdam, Moerdijk en Tilburg) is een van de voorbeelden.

Lees ook: Gebundelde lading tussen Duisburg en Rotterdam

Door bundeling van lading zijn er minder schepen nodig, hetgeen filevorming vermindert in de haven. In de eerste maanden heeft dit vaste vaarschema geresulteerd in grotere calls per terminal, meer containervervoer per binnenvaart en minder gebruik van vervoer via de weg.

Verbeteringen
De congestieproblemen zijn nog niet voorbij. Het Havenbedrijf Rotterdam wil binnenkort de prioriteiten stellen voor langetermijnoplossingen. Voor nu wordt er in ieder geval gewerkt aan een ketenperformance dashboard, waarbij een eenduidig en feitelijk beeld moet ontstaan van de prestatie-indicatoren op cruciale overdrachtsmomenten tussen opeenvolgende schakels in de containerbinnenvaartketen. Als dat duidelijk is, kunnen de oorzaken van congestieproblemen sneller worden achterhaald én opgelost.

Investeringen
Daarnaast blijven het havenbedrijf en het bedrijfsleven investeren in verbetering van de doorstroming via de haven van Rotterdam. Zo heeft het Havenbedrijf in maart het startschot gegeven voor de aanleg van de Container Exchange Route.

Lees ook: Vrije betonnen baan voor uitwisseling containers rondom havengebied

In diezelfde maand heeft de Kramer Group het aantal dedicated binnenvaartshuttles tussen haar terminal in de Eemhaven en de deepsea containerterminals van APMT en RWG op de Maasvlakte flink uitgebreid. ECT werkt sinds begin dit jaar samen met een drietal binnenvaartcombinaties in een pilot met zogenaamde ‘fixed windows’ voor binnenvaartschepen met grote call sizes. Ook heeft ECT aangekondigd dat het extra operationele medewerkers werft, net als APMT.

Lees ook: Citygate Maasvlakte voor betere doorstroming containers


Het Havenbedrijf blijft investeren in Nextlogic, de digitale tool waarmee barge operators en terminalbedrijven informatie kunnen uitwisselen voor de afhandeling van containers. De verwachting is dat meer partijen zich de komende tijd aansluiten op dit informatieplatform. BREIN, de centrale planningstool van Nextlogic wordt naar verwachting eind 2018 opgeleverd.

Belangrijk
Allard Castelein, CEO van Havenbedrijf Rotterdam: “Goede bereikbaarheid en soepele doorstroming van vracht naar het Europese achterland zijn van cruciaal belang voor een wereldhaven als Rotterdam. Alles wat we kunnen doen om congestie in de haven te verminderen, is essentieel voor onze haven. Dit vergt samenwerking tussen alle partijen in de logistieke keten”.

 

leaderboard