Overslaan en naar de inhoud gaan
ferry
De geplande e-schepen voor toeristische rondvaarten over het meer. Foto's BSB
‘Wij zijn de pioniers van de toekomstige passagiersvaart’

Schepen op Bodenmeer vergroenen op grote schaal

Rederij Bodensee Schiffsbetriebe GmbH (BSB) uit het Zuidduitse Konstanz schaft twee nieuwe passagiersschepen met elektrische aandrijving aan. Aan het Bodenmeer zijn verschillende partijen druk bezig met het vergroenen van hun vloot.

Tot 2030 willen BSB en hun collega's in de regio de emissies drastisch verlagen: “We willen hier aan het Bodenmeer de pioniers voor de toekomstige passagiersvaart op de binnenwateren zijn.”

JUDITH STALPERS

De twee aangekondigde e-schepen van BSB krijgen hun energie van batterijen die 's nachts en tijdens de lunchpauzes worden opgeladen met groene walstroom. Het dak van het dekterras wordt uitgerust met zonnepanelen. De opgewekte elektriciteit kan direct aan boord worden gebruikt. Is er een overschot, dan gaat ook die elektriciteit in de accu. De schepen bieden plaats aan 300 passagiers en een aantal fietsen op het voordek.

Het eerste schip - dat een oud dieselschip gaat vervangen - moet in 2022 in de vaart komen. “We beschouwen het eerste schip als een pilotproject, om de technologieën uit te testen,” zegt BSB-bestuurslid Christoph Witte, verantwoordelijk voor de techniek.

Gekozen is voor een catamaranmodel van aluminium. Dat zorgt voor minder weerstand in het water en minder gewicht, waardoor de motor relatief klein kan uitvallen. Ook zullen de schepen in de toekomst niet sneller varen dan 15 kilometer per uur. Ook dit is bedoeld om zuinig met energie om te gaan. Het tweede schip zal pas in 2025 in de vaart komen. Voor beide schepen moet de uitschrijving nog plaatsvinden.
Voor de bestaande schepen in de vloot studeert de BSB op de inzet van klimaatneutrale e-fuels. Het bedrijf is lid van het Duitse Green Meth-initiatief, waarmee de inzet van methanol (een e-fuel) voor de binnenvaart wordt nagestreefd.dok

LNG-schip
De BSB is een dochteronderneming van de Stadtwerke Konstanz, het nutsbedrijf van de stad Konstanz dat onder meer ook openbare vervoersdiensten verzorgt. Zo beheren de Stadtwerke een veerdienst tussen Konstanz en Meersburg. Een van de bestaande schepen wordt binnenkort vervangen door een groter schip. Gekozen is voor aandrijving met LNG. Als de inrichting van het schip klaar is, kunnen de proefvaarten spoedig daarna beginnen.

AdBlue scrubber
De Katamaran Reederei Bodensee, waarvan Stadtwerke Konstanz en de Stadtwerke Friedrichshafen ieder voor de helft eigenaar is, heeft drie ferries die tussen de twee grootste steden aan het Bodenmeer varen. Deze schepen werden een paar jaar geleden al met roetfilters uitgerust. Als eerste schip in Duitsland kreeg de ferry Constanze pakweg een jaar geleden een SCR-katalysator met AdBlue-injectie ingebouwd.

ferryy
Foto van catamaranferry Constanze. 

Dit schip voldoet nu met de afvang van 80 procent van het schadelijk NOx aan de EU-afgasnorm Stage V. Of de andere twee schepen ook een scrubber retrofit krijgen, hangt van de post-corona ontwikkelingen af. Met jaarlijks 450.000 passagieren draaide de Katamaran Reederei vóór de coronapandemie met winst.

Waterstof
Tussen Romanshorn in Zwitserland en Friedrichshafen in Duitsland vaart nu ieder uur een veerboot. BSB en de Zwitserse rederij SBS verzorgen samen deze verbinding. Nu willen de regionale regeringen in beide landen, kanton Thurgau en de deelstaat Baden-Württemberg, de frequentie van deze verbinding in de toeristisch drukkere maanden opvoeren. Daarvoor zijn nieuwe schepen nodig, en wel met duidelijk schonere aandrijving dan nu het geval is. Want het doel van de hogere ferry-frequentie is tevens uitstootreductie.

Het autoverkeer moet in de drukke maanden meer de 'drijvende brug' gebruiken, in plaats van dat de auto's de weg rondom het halve Bodenmeer afleggen om aan de overkant te komen.

Een duurzaam schip moet zelf ook zo min mogelijk overlast veroorzaken. Gedacht wordt aan een batterij-aangedreven elektrisch schip, of aan een waterstof-brandstofcelaandrijving. De gesprekken hierover lopen nog.
BSB is sterk in de waterstoftechnologie geïnteresseerd. Het is als sponsor van het Duitse waterstof-onderzoekinstituut NOW actief in de ontwikkelingen voor de binnenvaart.

De grote horde vormen de kosten, die deels met subsidies gedekt zouden kunnen worden. Het moederbedrijf, Stadtwerke Konstanz, denkt erover om meerdere projecten rond waterstof te combineren, teneinde de technologie ook qua kosten aantrekkelijker te maken. Op termijn kan het busvervoer op waterstof overschakelen, of bij vervanging van de waterbus op waterstof overstappen. Een dergelijke kleiner, en wellicht goedkoper project zou als voorstudie van een grotere ferry kunnen dienen.

Op het eigen terrein van de Stadtwerke zou uit duurzame elektriciteit een productie-eenheid voor waterstof kunnen komen, met een tankstation voor de bussen en een korte pijpleiding naar de steiger aan het meer. De uitvoering van al deze plannen zal nog jaren duren, maar vlijtig nagedacht en gerekend wordt er wel - in Zuid-Duitsland.

leaderboard