Overslaan en naar de inhoud gaan
Haven Antwerpen
Port of Antwerp

Sceptische reacties op plan minister Weyts voor beperkt Saeftinghedok

De Vlaamse minister van openbare werken en mobiliteit, Ben Weyts, heeft een eigen scenario toegevoegd aan de verschillende plannen voor de uitbreiding van de containercapaciteit in het Antwerpse havengebied, waardoor de bestaande capaciteit met 7,7 miljoen containers kan worden uitgebreid. De reacties zijn tot nu toe nog sceptisch.

Geen volledig Saefthingedok
Het plan van Weyts is een combinatie van verschillende voorstellen die al ter tafel liggen in de acht bekende scenario’s. Het belangrijkste element in het plan van de minister is de bouw van het ook door het havenbestuur, de havenbedrijven en de (internationale) rederijen gewenste Saeftinghedok, waardoor het dorp Doel definitief zou verdwijnen. Het havenbestuur en de grote rederijen reageerden intussen sceptisch omdat Weyts geen “volledig”” Saefthingedok voorstelt.

Verdwijning Doel
Ter compensatie van de verdwijning van het dorp Doel wordt  de bouw van genoemd dok zodanig verricht dat alleen de zuidzijde van dit Saeftinghedok een containerterminal wordt met een lengte van 1,5 km, waar drie supercontainerschepen naast elkaar kunnen worden ontvangen. Daardoor kan het gehucht Ouden Doel wel blijven bestaan en zal ook ‘slechts’ tachtig hectare natuurschoon worden opgeofferd. In zijn plan heeft de minister ook extra containerkades voorzien aan het Waaslandkanaal. Daardoor wordt de containercapaciteit aan het Deurganckdok uitgebreid. Via dit dok wordt momenteel al het grootste deel van de containers in Antwerpen behandeld.

Noordzeeterminal uitbreiden
Weyts stelt verder voor om de Noordzeeterminal op de rechteroever van de Schelde uit te breiden en de Europaterminal, waar langs de Schelde te verdiepen waar nu een groot deel van de containeroverslag plaatsheeft.

Impact
Het plan-Weyts moet nu onderzocht worden op zijn impact voor het milieu. Het scenario van Weyts, dat ook bedoeld is om allerlei nieuwe juridische complicaties te vermijden, moet nog door het havenbestuur en de gebruikers van de haven worden onderzocht. Havenwethouder Van Peel en enkele grote rederijen gaven al te verstaan dat zij liever een groot Saefthingedok zien met containerkades aan beide zijden van het dok.


JAN SCHILS

 

leaderboard