Overslaan en naar de inhoud gaan
klimaatneutrale transportroutes over binnenwateren
Containerbinnenvaart.

Samenwerking voor klimaatneutrale transportroutes over binnenwateren

Energiebedrijf E.ON, Havenbedrijf Rotterdam en DeltaPort Niederrheinhäfen gaan samen de infrastructuur ontwikkelen voor klimaatneutrale transportroutes. Vracht- en passagiersschepen met elektrische aandrijving of op waterstof kunnen hier in de toekomst batterijcontainers uitwisselen of waterstof tanken in havens.

De nieuwe infrastructuur moet helpen bij de overschakeling van voornamelijk diesel naar een  klimaatneutrale aandrijving. Het doel is om tegen 2050 klimaatneutraal goederenvervoer tussen Rotterdam en het Europese achterland mogelijk te maken.

Het pilotconcept richt zich in eerste instantie op de Duitse binnenlandse DeltaPort-locatie in Voerde en Wesel, die ontwikkeld zal worden tot een duurzaam havennetwerk. Het concept moet overdraagbaar zijn naar andere Europese havens.

Ideale omstandigheden

De omstandigheden in Wesel zijn ideaal: aluminiumproducent Trimet genereert restwarmte, waaruit E.ON nieuwe energie kan produceren. De nieuwe infrastructuur zal zo worden ontworpen dat niet alleen schepen, maar ook treinen en vrachtwagens waterstof kunnen tanken of hun batterijen in de haven kunnen opladen.

Emile Hoogsteden reageert namens het Havenbedrijf positief: "Binnenvaart tussen Noordrijn-Westfalen en Rotterdam speelt een belangrijke rol. Beide regio's willen transport duurzamer maken. Onze samenwerking is cruciaal om de komende jaren tot concrete resultaten te komen”.

leaderboard