Overslaan en naar de inhoud gaan
rick
Spitsenvaart. Foto’s Rick Middendorp
Optelsom spitsenvaart op Frankrijk overtreft recordjaar 2018

Samenwerkende coöperaties ELV en NPRC sluiten goed jaar af

De binnenvaart tussen Nederland en Frankrijk sluit een goed jaar af, aldus binnenvaartcoöperaties ELV en NPRC. Beide zijn actief in het specialistische vervoer met kleine schepen (spitsen en Canal du Nordschepen).

De coöperaties startten twee jaar geleden hun strategische samenwerking, met behoud van ieders eigen identiteit. Het doel van deze samenwerking was om te komen tot een slimmere inzet van de schaarser wordende kleine schepen en het verhogen van de leveringszekerheid voor de klanten. Als gevolg van deze betere inzet van de beschikbare vloot werden de voorbije twaalf maanden via de coöperaties door de binnenvaartondernemers ruim 2000 transporten uitgevoerd , circa 6 procent meer dan het (pre-corona) topjaar 2018.spits

De coöperaties brengen circa 100 binnenvaartondernemers samen in het segment van spitsen en Canal du Nord-schepen op de vaart van en naar Frankrijk. Organisatorisch is er de afgelopen twee jaar achter de schermen hard gewerkt aan de invulling van de samenwerking. Zo werd er een centraal ‘team-Frankrijk’ opgezet, met een mix van logistieke professionals vanuit ELV en NPRC. Dit team koppelt de logistieke vraag van klanten aan een optimale inzet van de schepen.

Efficiencyslag

Met de varende ondernemers werd regelmatig online overlegd om de samenwerking te toetsen. Daarnaast werden er systemen geïntegreerd, de iBarge-app geïmplementeerd om te komen tot digitalisering van de keten en een efficiencyslag gemaakt op administratief vlak.

Bart Verkade, voorzitter ELV: “Bij de aankondiging van de samenwerking tussen ELV en NPRC in 2020 was zeker sprake van wat koudwatervrees, nu twee jaar later ervaren ondernemers de voordelen en zien ze dat er betere aansluiting is op vrachten.” Een voorbeeld daarvan zijn de schepen die namens NPRC mout uit Frankrijk vervoeren naar de Heinekenbrouwerij in Zoeterwoude. Bijna 100 procent van deze schepen laadt vervolgens rollen staal namens ELV vanuit IJmuiden voor TATA Steel terug naar Frankrijk.

Verlengen

Verkade: “Dat is slechts één voorbeeld, maar op steeds meer trajecten vinden we betere combinaties en verhogen we de bezetting van onze vloot. Onze gezamenlijke groei van het aantal transporten, in een markt waarin het aantal schepen terug loopt, bewijst dat we in staat zijn geweest om een optimalisatieslag te maken. Het bestuur van ELV heeft daarom besloten de samenwerking met NPRC te verlengen”.

Femke Brenninkmeijer, CEO NPRC vult aan: “Minder zichtbaar, maar strategisch belangrijk is dat er tussen NPRC en ELV een natuurlijke samenwerking ontstaat van kennis en kunde. Op gebied van logistiek als ook op gebied van techniek, financiering, duurzaamheid en digitalisering. Zowel leden als klanten wordt door deze samenwerking meer continuïteit en zekerheid geboden.”

leaderboard