Overslaan en naar de inhoud gaan
container
Walter Ferreira, directeur van K-tainer. Foto Havenbedrijf

Rotterdamse oplossing voor lege retourcontainers

Het Rotterdams bedrijf K-tainer heeft een duurzaam concept bedacht tegen de wereldwijd vervoerde lege retourcontainers, waardoor onnodige kosten en CO₂-uitstoot worden vermeden: one-way containers.

De nieuwe en gebruikte containers van K-tainer Trading en K-tainer Leasing zijn om te beginnen gunstig geprijsd. “Maar niet als we ze leeg moeten opsturen. Dan ben je het voordeel al kwijt, zodra de container de haven verlaat. En dat is nog los van het milieuaspect”, zegt Walter Ferreira, directeur van K-tainer.

Als eerste en voorlopig enige bedrijf ter wereld bedacht het Rotterdamse bedrijf een oplossing, waarmee het CO₂-uitstoot kan besparen en deze besparing volledig kan ‘teruggeven’ aan de gebruiker die de container vervoert. Tussen de koper en de verkoper zit bij K-tainer namelijk een derde partij: de transporteur. Containerrederijen, exporteurs of wegvervoerders mogen de verkochte containers gratis dertig dagen gebruiken, om ze vervolgens na het lossen weer achter te laten bij de koper.

Duurzamer

Daar wordt door een diverse klantenkring al op grote schaal gebruik van gemaakt. Het voordeel voor gebruikers is dat ze met de ‘teruggegeven CO₂-reductie’ op een meer duurzame manier hun logistieke dienst aanbieden. Als in de toekomst het bedrijfsleven moet betalen per ton CO₂-uitstoot, zal deze reductie bedrijven ook daadwerkelijk geld besparen. De one-way containers vormen een aanvulling op eigen equipment van vervoerders. En dan met name voor het deel van de containers waarvoor geen retourlading is.

K-tainer ontving voor zijn concept al een Lean & Green-star, een internationale erkenning voor bedrijven in de logistieke sector die daadwerkelijk alle mogelijkheden aanpakken om CO₂-uitstoot te reduceren. Een transporteur vult een container die anders leeg op transport zou gaan én na het transport hoeft er geen lege container terug.

 

leaderboard