Overslaan en naar de inhoud gaan
schuttevaer
Het aanwezige deel van de wel negen jubilarissen van de afdeling Ouderkerk. Van links naar rechts: voorzitter Stam, M. Boers (25 jaar lid), W. de Jong van mbs Union (40 jaar), G. Honkoop en A. Otterspeer (beiden 60 jaar lid).
Jaarvergadering Schuttevaer-afdeling Ouderkerk

Roep om kleine-schepenfonds voor behoud diverse vloot

Naast een vergroeningsfonds voor de binnenvaart zou er ook een kleine-schepenfonds moeten komen, om ook in de toekomst te zorgen voor een gevarieerde vloot. Dit voorstel is gisteren gelanceerd door afdelingsvoorzitter Nico Stam op de jaarvergadering van Ouderkerk en omstreken van SchippersVereniging Schuttevaer.

“Het steeds meer verdwijnen van het kleine schip geeft reden tot grote zorgen”, zo betoogde Stam in zijn traditionele jaarrede voor een goed met toehoorders gevulde sporthal De Drie Maenen. “Met het niet meer verlengen van de hardheidsclausule, waardoor de kleine schepen in 2035 aan alle nieuwbouweisen moeten voldoen, zal de kleine binnenvaart op termijn verdwijnen. Een kleine-schepenfonds moet het mogelijk maken om bijvoorbeeld een serie schepen van tussen de 55 en 70 meter te bouwen die met langjarige contracten voor werk en inkomen op de specifieke kleine vaarwegen inzetbaar zouden kunnen zijn.”

Stam ziet namelijk om zich heen dat de banken ook niet meer willen investeren in het kleine schip en dat de hedendaagse praktijk is dat men voor de financiering van de kleine binnenvaar afhankelijk is geworden van crowdfunding, vermogende familieleden, bevrachters of de Binnenvaart Krediet Unie. Stam: “Maar laten we niet te negatief zijn en met een positieve blik naar de toekomst kijken. Soms komen er vervoersstromen op gang, waar we nu nog geen weet van hebben en met het steeds voller worden van het Nederlandse wegennet en filedruk zal er ongetwijfeld vervoer van de weg naar het water gaan.”

bestt
Achter de bestuurstafel van de afdeling Ouderkerk komt er een jonge schipper bij, in de persoon van Jeroen Overbeeke van het motorschip Confidence die nieuw werd gekozen.

Breed gedragen kritiek van de Ouderkerkse schippers gaat uit naar de krakkemikkige waterwerken op de Maascorridor. Zowel in Weurt als in Grave zouden er snel sluizen bij moeten komen. En door bewuste bezuinigingen in het verleden en achterstallig onderhoud hebben diverse complexen nu te maken met schutbeperkingen, waardoor willekeur van de sluismeesters dagelijkse praktijk zou zijn: “Heb je pech, dan kom je de sluis niet meer in.” De schippers zouden te kort schieten in hun lobby, was de conclusie. “We zitten op het verkeerde niveau”, klonk het uit de zaal. “Het eindigt altijd met Rijkswaterstaat.” En: “Waar is het ministerie?”

Autosteiger

Uit eigen regio is er evenwel positief nieuws te vermelden, omdat de overnachtingshaven in het naburige Bergambacht is gerealiseerd - waar vooral de kleine particuliere schippers blij mee zullen zijn. Maar ook met een puntje van kritiek. Voorzitter Nico Stam: “Het blijft een gemiste kans dat er aan de buitenkant niet gelijk een autosteiger is gerealiseerd, waar we vanaf het begin voor gepleit hebben. Helaas is die wens niet gehonoreerd.”

Nog dichterbij spelen de binnenvaartvoorzieningen een hoofdrol in de afdelingscontacten met de verschillende gemeentebesturen. Zo wordt de autoafzetplaats van Ouderkerk ronduit onveilig genoemd, onder meer slecht onderhoud en omdat er geen verlichting aanwezig is. Er zaten twee wethouders in de zaal. Die van de gemeente Krimpenerwaard, Van der Hek, nodigde de schippers uit om met hun wensen te komen, maar toch vooral realistisch te blijven.

Voor het naburige Krimpen wordt aangedrongen op het weer in gebruik nemen van het autosteiger bij het EMK-terrein zodra dat gesaneerd is, omdat de huidige afzetplaats bij Van Duijvendijk voor woningbouw verdwijnt. Enkele bestaande steigers in de Sliksloot zou men graag een halve meter opgehoogd zien, zodat ze bij hoog water niet meer onderlopen.

leaderboard