Overslaan en naar de inhoud gaan
Renovatieklus sluizen Nederrijn en Lek geklaard
De laatste opgeknapte sluis is die van Driel. Foto Rijkswaterstaat

Renovatieklus sluizen Nederrijn en Lek is geklaard

De sluizen in de Nederrijn en Lek zijn weer helemaal up-to-date. Voor de renovatie van de drie sluizen Amerongen, Hagestein en Driel is de scheepvaart beurtelings wekenlang gestremd geweest. In het voorjaar van 2019 is als laatste van het zogenoemde sluizenensemble, het complex bij Driel, aangepakt.

Rens Berentsen van Siemens was als hoofdingenieur verantwoordelijk voor de coördinatie van de langdurige en omvangrijke operatie. Hij blikt terug en licht de werkzaamheden toe. “Er lopen tijdens renovatiewerkzaamheden heel wat mensen rond, in en om de sluis, vertelt hij. “Projectleiders, engineers, monteurs, (chef-)monteurs, werktuigbouwkundigen en uitvoerders van meerdere partijen”.

“Dat vind ik zo mooi aan dit werk, dat je met zo veel verschillende mensen en partijen samenwerkt. Maar met een gemeenschappelijk doel: een uitstekend werkend product opleveren dat een essentiële schakel vormt in de Nederlandse waterhuishouding en drinkwatervoorziening. Zeker met droge periodes is dat soort thema’s weer actueel. Het maakt me trots dat ik bijdraag aan de verbetering hiervan”.

Volgens het boekje

De ombouw van de sluis bij Driel verliep volgens Berentsen volgens het boekje:  “Doordat we dit traject in de sluizen van Amerongen en Hagestein al hadden doorlopen, waren we al meer vertrouwd met de installaties en de software. Daardoor waren er minder onvoorziene situaties en was er zelfs tijd over voor het vervangen van peilschalen en stopstrepen. Dat zijn de palen waar de NAP-waarden op staan. Dat was niet gepland om uit te voeren tijdens de stremming en tijdens de test van de sluisdeuren kan het niet. En nu was daar mooi tijd voor”.

leaderboard