Overslaan en naar de inhoud gaan
Kustvaarder de H&S BRAVERY.

Rechtstreekse verbinding tussen Groot-Brittannië en Luik biedt voordelen

Voor het eerst heeft een kustvaarder, de ‘H&S BRAVERY’, in de haven van Argenteau 1.600 ton grind geladen met bestemming de Britse haven Gunness. Deze haven is via de Trent, een van de belangrijkste rivieren van Groot-Brittannië, met de Noordzee verbonden.

JAN SCHILS

De operatie, die plaatsvond op dinsdag 13 november, werd mogelijk gemaakt dankzij baggerwerkzaamheden in de Maas in opdracht van de Directie Mobiliteit en Waterwegen van de Waalse gewestregering en door SOMEF (een concessiehouder in de Luikse haven) in samenwerking met het havenbestuur in Luik. Samen met een andere concessiehouder (MATEGRO) voerde SOMEF ook het laden van de kustvaarder uit. Directeur Olivier Stevens van SOMEF toonde zich tevreden over deze operatie: "Luik is, niet iedereen weet, ook een zeehaven. Wij vinden het bijzonder interessant om deze directe verbinding van binnenhaven naar binnenhaven zonder tussenstops voor laden en lossen in een zeehaven aan te bieden. De afstand tussen de binnenhaven van Gunness en de zeehaven van Hull is gelijk aan die tussen de haven van Luik en de haven van Antwerpen. Dankzij deze rechtstreekse verbinding tussen Groot-Brittannië en Luik kunnen we een efficiënte ‘deur-tot-deur’-service bieden die enerzijds dicht bij de plaats waar de goederen worden geproduceerd – Luik -  ligt en anderzijds bij de plaats van verbruik - Gunness. Voordeel is dat daardoor de externe kosten worden verminderd en vertragingen worden beperkt. Als specialist in de logistieke fluvio-maritieme sector is het voor ons interessant om dergelijke alternatieven voor het vertrek uit Luik aan te bieden”.

Nog dit jaar is een soortgelijke operatie gepland naar een andere bestemming in het zuiden van Engeland.

leaderboard