Overslaan en naar de inhoud gaan
groter
Er komen meer grotere schepen volgens de Rabobank, alleen al door de vergroening. Een omgekeerde modal shift ligt daardoor op de loer. Archieffoto Havenbedrijf Rotterdam

Rabobank voorziet nog minder kleine en meer grote schepen in binnenvaartvloot

De trend van vergroening krijgt volgens de Rabobank ongewenste invloed op de omvang en samenstelling van de binnenvaartvloot. Investeren in een nieuwe motor zal namelijk niet voor iedere ondernemer haalbaar zijn. Dat is te lezen in een toekomstvisie van Marco van Beek, sectormanager binnenvaart van de Rabobank.

Door de wet- en regelgeving voor nieuwe en duurdere scheepsmotoren (Stage V) krijgen zonder overheidsingrijpen vooral de oudere en kleinere schepen in de vloot minder mogelijkheden om hierin te investeren. Het vermogen van de ondernemers is in veel gevallen beperkt en financiers zijn mede daardoor terughoudend.

De bank verwacht daarom dat de jarenlange afname van schepen kleiner dan 86 meter verder gaat versnellen. Hierdoor ontstaat dan een mogelijke ‘reverse modal shift’. Dat betekent een maatschappelijk ongewenste situatie: de lading die deze schepen vervoeren, wordt dan niet meer over het water, maar over bijvoorbeeld de weg vervoerd. Dat gaat onherroepelijk zorgen voor extra drukte op onze wegen.

Beste kaarten

“De vloot van schepen die groter dan 86 meter zijn, lijkt de beste kaarten voor de toekomst te hebben. In dit segment van de markt zien we de meeste nieuwbouw van schepen en investeren in nieuwe motoren is voor bestaande schepen nog haalbaar”, stelt Van Beek, sectormanager bij de coöperatieve bank. Verder verwacht de bank dat de toename in het aantal eigenaren van meerdere schepen toeneemt. Daarmee versnelt tegelijkertijd de afname van het aantal eigenaren met één schip. Ondernemers met meerdere schepen kunnen vaak investeren om te blijven voldoen aan de nieuwste eisen. Ook ziet de bank dat deze ondernemingen vaker opdrachtgevers voor langere tijd aan zich binden.

 

leaderboard