Overslaan en naar de inhoud gaan
Proef met ligplaatsadvisering via app voor de binnenvaart
Havenbedrijf Rotterdam

Ligplaatsadvisering via binnenvaart-app

Havenbedrijf Rotterdam begint een proef met het digitaal adviseren over openbare ligplaatsen voor de binnenvaart. Gebruikers van RiverGuide, een digitale routeplanner voor de binnenvaart, ontvangen zodra zij de Rotterdamse haven naderen een pushbericht met de vraag of er een ligplaats benodigd is.

Doel van het experiment is om te bekijken of er een passend ligplaatsadvies kan worden verstrekt op basis van de reisgegevens en scheepskenmerken. Tevens wordt daarbij gevraagd of de schipper dit ligplaatsadvies wel waardeert. De proef duurt tot eind januari 2020 en zal omvat circa 500 scheepsbezoeken betreffen. Bij gebleken succes kan dit een permanente functie worden binnen RiverGuide en andere reisplanners.

De binnenvaartschepen die de haven van Rotterdam bezoeken, moeten in de praktijk soms even wachten voordat zij bij een terminal terecht kunnen en zoeken dan een ligplaats. Een andere reden waarom de binnenvaart ligplaatsen nodig heeft, is omdat men moet wachten op nieuwe lading. Een ligplaats kan eveneens noodzakelijk zijn, omdat een schipper rust moet nemen vanwege de vaartijdenwet.

Zoeken

In de praktijk is gebleken dat schippers geregeld moeten zoeken naar een geschikte plek, omdat de openbare ligplaatsen van hun voorkeur bij aankomst bezet zijn of niet voldoen aan hun kenmerken. Verspreid over de haven van Rotterdam zijn circa 150 locaties beschikbaar met een gezamenlijke capaciteit van circa 500 schepen. Dat kan bijvoorbeeld gaan over kegelvoering, in geval er gevaarlijke stoffen aan boord zijn.

Tegelijkertijd ziet het havenbedrijf dat in sommige gebieden in de haven vaak amper plekken vrij zijn, terwijl op andere locaties nog voldoende capaciteit beschikbaar is. Dat veroorzaakt onnodige vaarbewegingen en is daarmee weinig efficiënt. Met de proef hoopt het Havenbedrijf de bezoekende binnenvaartschepen beter te kunnen faciliteren, door een zoveel mogelijk ‘tailormade’ advies aan te bieden.

Ook is gebleken dat de ligplaatsfunctie van BLIS lang niet altijd wordt geraadpleegd door schippers. Sinds enige jaren is via het Binnenvaart Ligplaatsen Informatie Systeem (BLIS) online in te zien of ligplaatsen vrij of bezet zijn. Deze functionaliteit is ook ingebouwd in RiverGuide, de app voor vlot, veilig en slimmer varen, die is ontwikkeld in opdracht van Havenbedrijf Rotterdam tezamen met acht andere vaarwegbeheerders. 

leaderboard