Overslaan en naar de inhoud gaan
Bazel overslag
Archieffoto

Politieke steun uitbouw haven Bazel-Kleinhüningen

Eerst had de stadsregering van Bazel al steun aan de 'Rijnvaart' toegezegd. Nu geeft ook het nationale parlement zijn goedkeuring. De principiële politieke toezeggingen zijn nodig om overheidsgeld voor de uitbouw van havenbekken 3 in Bazel-Kleinhüningen vrij te maken.

JUDITH STALPERS

Achter het initiatief staan de Zwitserse Vereniging voor Scheepvaart en Haveneconomie (SVS) en de Schweizerische Rheinhäfen (SRH), oftewel de havens Bazel. Zij beschrijven de officiële toezeggingen als een enorme winst voor de scheepvaart op de Rijn, en ruggesteun om het goederenverkeer over het water fit voor de toekomst te maken. SVS en SRH gaan nu in gesprek met het verkeersministerie om hun plannen voor de subsidieaanvragen voor te leggen.

Het nieuw uit te baggeren bekken 3 vormt een onderdeel van het trimodale havenproject Gateway Basel Nord, waarvan behalve de havens Bazel ook de Zwitserse spoorwegen SBB, en de transportondernemingen Contargo en Hupac aandeelhouders zijn. Het bekken met containerterminal krijgt een directe aansluiting aan goederenspoor en wegtransport.

Het project wordt echter nog voor de rechter aangevochten door milieu-organisaties, schippers, buurtbewoners en Swissterminal, de uitbater van de  concurrerende containerterminal in havenbekken 1. Zij spreken van een onnodige uitbouw die overcapaciteit creëert, intransparante processen, een moeilijk aan te varen terminal en aantasting van de natuur. Het politieke ja-woord dat nu op alle politieke niveau's voorligt, versterkt de positie van de voorstanders van havenbekken 3.

 

                                                                                                                                                 

leaderboard