Overslaan en naar de inhoud gaan
Oosterwijk
CBOB-voorzitter Marco Oosterwijk bedankt en prijst zijn voorganger Jan van Belzen, die op deze vergadering officieel afscheid nam.

Panteia voorziet vijf ‘magere jaren’ voor de binnenvaart

Onderzoeksbureau Panteia voorziet een langdurige periode van ‘magere jaren’ voor de Nederlandse binnenvaart. Terwijl er sinds 2015 al nauwelijks sprake is geweest van enige volumegroei in de sector, zal dat niveau (jaarlijks circa 310 miljoen ton, waarvan de helft droge lading) weinig veranderen.

De ronduit pessimistische toekomstvoorspellingen voor de middellange termijn (tot en met 2025) kwamen vanmiddag (maandag 28 december) aan de orde op de geheel digitale jaarvergadering van de Christelijke Bond voor Ondernemers in de Binnenvaart (CBOB). De presentatie van Panteia werd verzorgd vanuit het kantoor van Koninklijke BLN-Schuttevaer in Zwijndrecht, waar de CBOB deel van uitmaakt.

Volgens onderzoeker Wouter van der Geest zitten de kleine binnenvaartschepen ‘in de risicogroep’, omdat bestaande goederenstromen in de agrarische (veevoer) en bouwsector sterk gaan dalen als gevolg van de stikstofcrisis. “Een slinkende veestapel zorgt voor minder zonnige vooruitzichten”, aldus Van der Geest. Voor de middelgrote en grote binnenschepen worden de gevolgen van onder meer het wegvallen van steelkoolvolumes deels gecompenseerd door een groeiende containervaart en circulaire goederenstromen.

Volumeverlies

De coronacrisis draagt ertoe bij dat ook 2021 een zeer onzeker jaar wordt, omdat het herstel van de economie door de vaccinaties op zich kan laten wachten. Bij de veevoeders wordt tot 2025 uitgegaan van een volumeverlies van wel 43 procent. Bij steenkool wordt ook een teruggang met bijna de helft voorzien: van 14,3 miljoen ton op jaarbasis in 2019 tot 7,5 miljoen ton in 2025. Aan bouwmaterialen wordt in dezelfde periode een daling van 5 tot 7 procent verwacht, terwijl de containervaart juist wel 19 tot 20 procent kan groeien.

Mittellandkanaal

Van der Geest waarschuwde: “De binnenvaart moet niet massaal uitwijken naar de containervaart, want het blijft ook belangrijk jezelf te onderscheiden.” Als voorbeeld noemde hij de kansen die er liggen op het Mittellandkanaal voor schepen met een lage kruiplijn, alsmede na de geplande opening van het nieuwe Seine-Nordkanaal in 2029. Dat zou de grote buitengaatse graantransporten vanuit Rouen deels kunnen vervangen.

Panteia meldt verder de opkomst van minder veelzijdige nieuwbouwschepen en met een geringe diepgang – dat laatste in verband met de laagwaterproblematiek. Tot slot ziet Van der Geest de spotmarkt verder aan belang inboeten.

staatje
Illustratie Panteia

 

 

 

leaderboard