Overslaan en naar de inhoud gaan

Panteia: Binnenvaart groeit van alle modaliteiten tot 2021 het sterkst

Het wegvervoer vervoert in 2021 naar verwachting 761 miljoen ton, de binnenvaart 355 miljoen ton en het spoorvervoer 43 miljoen ton. Alle modaliteiten overtreffen hierbij de volumes uit de jaren voor de crisis, de jaren voor 2008. In 2021 bedraagt het totale binnenlandse transportvolume naar verwachting 1,16 miljard ton. Dit blijkt uit recent onderzoek van Panteia in opdracht van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).



Naar 2021 laten alle modaliteiten groei zien. De binnenvaart zal het sterkst groeien, met gemiddeld 2,1 procent per jaar. Het wegvervoer groeit met 1,7 procent per jaar, op een derde plaats komt het spoorvervoer met een groei van 1,2 procent per jaar.

Wegvervoer

Het wegvervoer zal in 2020 pas volumes hoger dan het pre-crisisniveau noteren. Naar 2021 zal het volume van het wegvervoer geleidelijk aan stijgen met gemiddeld 1,7 procent per jaar. In 2021 wordt een totaal volume van 761 miljoen ton verwacht. Van vrijwel alle goederensoorten zal het volume stijgen, behalve voor ‘Cokes en geraffineerde aardolieproducten’ (-1,2 procent per jaar). De grootste groei wordt verwacht bij het vervoer van ‘Machines en apparaten, consumentengoederen voor langdurig gebruik’. Hier ontstaat een gemiddelde groei van 3,2 procent per jaar.

Binnenvaart

Vooral de binnenvaart laat ten opzichte van de pre-crisisjaren een sterke groei zien. Sinds het jaar 2013 zijn de volumes al gelijk aan het pre-crisisniveau van het ladingvolume. Het volume van de binnenvaart zal tot 2021 geleidelijk aan stijgen met gemiddeld 2,1 procent per jaar, naar een totaal volume van 355 miljoen ton in 2021. Er zal vooral een sterke groei zijn bij het vervoer van ‘metalen en metaalproducten’ (+6,1 procent per jaar) en bij ‘secundaire grondstoffen, afval’ (+7,8 procent per jaar). Ook het ‘container vervoer’ zal groeien (+4,8 procent per jaar). Het kolenvervoer zal met -2,3 procent dalen. Bij het vervoer in voedingsmiddelen vindt er sterke concurrentie plaats met het wegvervoer. Productielocaties van veevoer aan kleiner vaarwater worden in de toekomst vaker per truck bevoorraad. Hierdoor groeit het wegvervoer in dit segment meer dan de binnenvaart.

Spoorvervoer

Het spoorvervoer heeft in 2015 reeds het pre-crisisniveau overtroffen. Het spoorvervoer daalt licht in 2017, maar groeit daarna weer. Naar 2021 zal het volume geleidelijk aan stijgen (+1,2 procent per jaar). In 2021 zal het totale volume 43 miljoen ton bedragen. De groei zal vooral te merken zijn in het vervoer van ‘overige producten’, waar een groei van 2,9 procent per jaar is voorspeld. Voor deze goederensoort laat het spoorvervoer in het internationaal transport de sterkste groeicijfers zien. Deze stijging komt vooral door containerstromen naar Duitsland en Italië. Een afname van het volume wordt verwacht bij het vervoer van steenkolen (-1,8 procent per jaar). Net als bij de binnenvaart heeft ook het spoorvervoer last van de sluiting van kolencentrales in het Duitse achterland. Er zullen minder secundaire grondstoffen en afval per spoor vervoerd worden (-1,9 procent per jaar), omdat huisvuil vaker over de weg vervoerd gaat worden.

Over het onderzoek

In oktober heeft het KiM een nieuw Mobiliteitsbeeld uitgebracht. Een belangrijk onderdeel hiervan is deze middellange termijn verkenning tot en met 2021. Voor het personenvervoer voert KiM deze verkenning zelf uit op basis van de Middellangetermijnverkenning (MLT) van het Centraal Planbureau (CPB) (tot en met 2021).

leaderboard