Overslaan en naar de inhoud gaan
Snijders
Peter Snijders: “Het gaat om de lange-termijnrelaties”.

'Overname Koedood is keuze voor continuïteit’

Eind mei heeft August Storm, het Duitse onderhoudsbedrijf voor scheepsmotoren en stationaire generatoren, de Koedood Marine Group uit Hendrik Ido Ambacht overgenomen. Koedood wordt onderdeel van de August Storm Shipping BV, de Nederlandse tak van het moederbedrijf uit Nedersaksen. Koedood Marine Group behoudt zijn naam en zijn bedrijfsstructuur.

Voor de buitenwereld kwam het bericht van de overname onverwacht, maar de families Koedood en Storm waren al langere tijd in gesprek. De families kennen elkaar heel goed, vanwege de Mitsubishi-motoren. Koedood Marine Group vertegenwoordigt de Japanse motorbouwer in de Benelux; August Storm doet dat met Scan Diesel voor Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Zo kwamen de eigenaren van beide familiebedrijven elkaar regelmatig tegen en ontstond een band.

Toen August Storm de eigenaren Arie en Bert Koedood benaderde of hun bedrijf kon worden overgenomen, heeft ze dat aan het denken gezet. De twee bedrijven delen de technische know how, vullen elkaar geografisch en qua portfolio aan en ze hebben een vergelijkbare bedrijfscultuur. Storm heeft met de acquisitie van de Koedood Marine Group een ‘stevig standbeen’ in Nederland verworven.koedood

“We zitten in Nederland tot nu toe voornamelijk in stationaire gas- en dieselmotoren. Nu komen de binnen- en zeevaart erbij”, vertelt Heiner Pranger die de afdeling motoronderhoud voor voer- en vaartuigen leidt bij August Storm. Behalve Mitsubishi verzorgt Storm in Duitsland ook het onderhoud van alle andere relevante motormerken. Nu de deur naar de scheepvaart wijd open staat, doen zich voor het servicebedrijf ook in Nederland nieuwe mogelijkheden voor.

Positief

Peter Snijders, algemeen directeur van Koedood, ziet de verkoop van de aandelen aan Storm ronduit positief: “Het is een keuze voor continuïteit.” De twee bedrijven zijn, in zijn ogen, mooie partners die verstand van zaken hebben en respect voor elkaar. Ook Snijders ziet goede mogelijkheden voor de toekomst, juist omdat de twee bedrijven elkaar inhoudelijk aanvullen.

“Het is voor onze werknemers wel spannend. Wij zijn vooral heel nieuwsgierig: gaan de geschetste verwachtingen ook inderdaad plaatsvinden,” zo stelt Snijders. Zowel Pranger als Snijders zeggen dat Storm met de milieutechnische innovaties die Koedood in huis heeft, belangrijke troeven heeft binnengehaald. Die technologieën kunnen via Storm nu makkelijker hun weg vinden naar de Duitse markt.

Lange termijn

Innovaties zijn van levensbelang voor een familiebedrijf, om ook op de lange termijn succes te hebben. Daarvan is Snijders overtuigd. Dat was bij Koedood zo, en dat zal ook bij August Storm het geval blijven. “Korte termijn-resultaten staan bij ons niet op de voorgrond. Het gaat om de lange-termijnrelaties,” zo Snijders. “Onze klanten zijn voor het grootste deel familiebedrijven, waarmee we vaak al jaren samenwerken. Hetzelfde geldt voor de medewerkers. Ook zij werken vaak al heel lang voor Koedood.” Hij ziet het als een pluspunt dat de nieuwe eigenaar eveneens een familiebedrijf is. “Zo is het lange-termijndenken geborgd.”

Beide partnerbedrijven hebben het volste vertrouwen in de nieuwe constellatie. Het lijkt er bijna op alsof de Koedood-Storm-deal weliswaar financieel een overname is, maar commercieel en strategisch meer een samensmelting. Ook de buitenwacht kijkt nieuwsgierig over hun schouders mee hoe het verder gaat. 

leaderboard