Overslaan en naar de inhoud gaan

Ook verduurzamingsslag bij kraanschepen

Natte aannemer Van Oord heeft opdracht gegeven tot de bouw van het eerste LNG-aangedreven kraanschip binnen de Van Oord-vloot. Het verduurzaamde kraanschip krijgt de naam Werkendam en zal met name worden ingezet bij de uitvoering van Nederlandse projecten van de dochteronderneming Paans Van Oord.

De Werkendam wordt gebouwd door de werf Neptune in Hardinxveld-Giessendam. De bouw neemt ongeveer twaalf maanden in beslag. Als het schip klaar is, vaart het volledig op LNG, met gasolie als back-up. Met een tank van 38 kuub op het achterdek kan het werkschip genoeg LNG aan boord opslaan om veertien dagen te varen en te opereren zonder LNG bij te tanken.

Slim

Dankzij slimme eigenschappen verbruikt het schip minder brandstof, waardoor de CO2-uitstoot daalt zonder dat de operationele productie afneemt. De Werkendam wordt uitgerust met verschillende sensoren en mogelijkheden voor energieopslag. De sensoren meten het energieverbruik van de systemen aan boord, waarbij het zelfs mogelijk is om overcapaciteit op te slaan en te hergebruiken, zoals bijvoorbeeld bij het gebruik van de kraan. De meetinformatie zorgt er ook voor dat de bemanning inzicht heeft in het energieverbruik en hierop adequaat kan inspelen.
Jaap de Jong, staff director Ship Management Department bij Van Oord: "Energie-efficiëntie is een van de speerpunten op onze duurzaamheidsagenda. Om onze CO2-voetafdruk te verkleinen, onderzoeken we het gebruik van alternatieve brandstoffen, zoals LNG en biobrandstof. Met deze investering doen wij ervaring op met LNG-aangedreven schepen en de bijbehorende voordelen".

leaderboard