Overslaan en naar de inhoud gaan
Binnenvaart in een sluis
Archieffoto

Ook binnenvaart zal op termijn voor uitstoot CO2 moeten betalen

In navolging van de Europese Commissie vindt nu ook het Europees Parlement dat niet alleen de luchtvaart en het wegvervoer, maar ook de scheepvaart de uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen drastisch moet verminderen. In een later stadium komen ook de kustvaart en de binnenvaart aan de beurt, zegt een commissie-woordvoerder.

 

JAN SCHILS

 

Het Europees Parlement wil dat de scheepvaart tegen 2030  minstens 40 procent minder CO2 uitstoot. Volgens de woordvoerder is de scheepvaart nog lang niet groen genoeg, waardoor ze achterblijft bij andere transportsectoren. Daarom wil de Commissie een klimaatrichtlijn voor de maritieme sector aanscherpen. Voorlopig hebben Commissie en Parlement het nog alleen gemunt op de zeescheepvaart, maar de woordvoerder liet er geen twijfel over bestaan dat “alle vervoerssectoren” voor de vervuiling die zij veroorzaken zullen moeten opdraaien. Hij ontkende dat de Commissie voor de binnenvaart en de kustvaart een uitzondering wil maken, maar zei dat de meest vervuilende sectoren eerst aan de beurt komen. “Er is dus helemaal geen sprake van een geheime agenda”, aldus de woordvoerder.

De IMO werkt momenteel aan een wereldwijd akkoord over de aanpak van de uitstoot van broeikasgassen, maar verschillende Europarlementsleden gaat dat niet snel genoeg. Zij vragen de Commissie daarom om de integriteit van de IMO-maatregelen te onderzoeken, zoals het halen van de doelen van het Parijse klimaatakkoord. Voortaan zal de maritieme scheepvaart ook Europese emissierechten – geld dat aan de EU betaald moet worden bij teveel broeikasuitstoot – betalen, zo heeft het Europees Parlement besloten.

leaderboard