Overslaan en naar de inhoud gaan
krib- en oeververlaging langs Pannerdensch Kanaal
Illustratie Rijkswaterstaat

Ontwerpplan gereed voor krib- en oeververlaging Pannerdensch Kanaal

Het ontwerpproces voor het verlagen van een aantal kribben en oevers in het Pannerdensch Kanaal is gereed. In de aanloop naar het definitieve ontwerp heeft Rijkswaterstaat verschillende gesprekken gevoerd met belanghebbenden. Ook was er in maart een door 53 omwonenden bezochte inloopavond in Doornenburg. De uitkomsten zijn op specifieke onderdelen in het in het definitief ontwerp verwerkt.

Wat is er veranderd ten opzichte van het voorkeursalternatief? Rob Korfage, omgevingsmanager namens de aannemer: “Op particulier eigendom verlagen we alleen nog het kribdeel dat in het water ligt. Op deze manier voorkomen we dat er werkzaamheden op weilanden moeten plaatsvinden. Ook het totale oppervlak van de te verlagen oevers is kleiner dan in het voorkeursalternatief was aangegeven. Zo beperken we de gevolgen voor de particulieren. Hiermee komt een kleiner deel van deze oevers bij hoge waterstanden onder water te staan”.

Ook voor de gevestigde bedrijven en de scheepvaart is er een aanpassing doorgevoerd. Korfage: “Voor de los-locatie van de steenfabriek, waar binnenschepen regelmatig grondstoffen komen aanvoeren, is een maatwerkoplossing bedacht. Door de oever anders vorm te geven en het ponton iets te verplaatsen, kan de loswal ook in de toekomst veilig blijven functioneren”.

Bijgeschaafd

De aanpassingen passen binnen de doelstelling van het project, om bij zeer hoogwater op de Boven-Rijn een waterstandsdaling van 5 cm te bereiken. De beoogde verbeterde hoogwaterveiligheid blijft gewaarborgd, vertelt Korfage: “Belangrijk voordeel is vooral dat het aangepaste ontwerp minder impact heeft op de omgeving”. Om eventuele ongewenste neveneffecten, zoals dwarsstroming te verminderen of geheel te voorkomen, is het ontwerp op bepaalde onderdelen nog ‘bijgeschaafd’.

Hoe nu verder? Korfage: “De volgende stap is het opstellen van een Projectplan Waterwet en het aanvragen van de vergunningen. Voordat we de kribben en oevers langs het Pannerdensch Kanaal daadwerkelijk gaan verlagen, zorgen we er natuurlijk voor dat alle officiële en wettelijke besluiten en vergunningen op orde zijn”. Omgevingsvergunningen moeten door de gemeente worden verleend. Deze zijn nodig om de werkzaamheden aan de kribben en oevers te kunnen uitvoeren. Ook bepalen deze de kap van bomen.

Het ontwerpprojectplan Waterwet en de ontwerpvergunningen worden naar verwachting in het najaar van 2020 tegelijkertijd ter inzage gelegd. Rijkswaterstaat hoopt de definitieve besluitvorming in de loop van 2021 rond te hebben. De oevers en kribben zullen in de praktijk worden verlaagd met de inzet van graafmachines - al dan niet vanaf werkschepen. (Bron: Rijkswaterstaat) 

leaderboard