Overslaan en naar de inhoud gaan
maertens
Werkgeversvoorzitter Hans Maertens. Foto Voka

'Onderbenutting binnenvaart snel wegwerken'

De Vlaamse werkgeversorganisatie Voka heeft schoon genoeg van de dagelijkse monsterfiles en de vermijdbare ongelukken in België en Vlaanderen met opvallend veel vrachtwagens. Ze pleit ervoor om een halt toe te roepen aan de chronische onderbenutting van de binnenvaart en het spoorvervoer door meer te investeren in deze vervoersmodi en de ogen te openen voor de grote vervoerscapaciteit die voor het oprapen valt. Voka zegt dat in een op dinsdag 2 oktober gepubliceerde nieuwe studie.

JAN SCHILS

De Vlaamse minister van mobiliteit Ben Weyts vindt de kritiek overdreven. Volgens hem wordt er al volop geïnvesteerd om meer ondernemers naar de binnenvaart te lokken. De minister kaatst de bal dan ook terug naar het bedrijfsleven: "Sommige ondernemers staren zich blind op de file aan de voordeur, zonder oog te hebben voor de blauwe boulevard die open ligt aan de achterdeur", meent hij. Daarmee gaat Weyts wel voorbij aan het feit dat er in Vlaanderen veel meer wordt uitgegeven aan de wegen dan aan de binnenwateren.

Volgens de werkgeversorganisatie moet tegen 2030 minstens 34 procent van het goederenvervoer via de binnenvaart verlopen. Dat is 4 procent meer dan de Vlaamse overheid zegt na te streven. Maar het Belgische Planbureau heeft berekend dat het goederenvervoer in het land tegen 2030 met 45 procent zal stijgen, waaruit Voka concludeert dat deze groei nooit kan worden opgevangen door het wegtransport dat nu al zo goed als verzadigd is. Tegen 2050 zou 40 procent van alle goederenvervoer in Vlaanderen via de binnenvaart moeten verlopen. De afgelopen vijf jaar zijn de files in België zo goed als verdubbeld met als gevolg dat die vertragingen de industrie en kleinere bedrijven jaarlijks tientallen miljoenen euro kosten.

Directeur Hans Maertens van Voka zegt het kort en bondig: “Het spoorvervoer en de binnenvaart hebben als troef dat ze voorspelbaarder zijn.  Daarom moeten we op zoek gaan naar alternatieven voor het wegvervoer. Als we Vlaanderen leefbaar willen houden en ons als draaischijf van Europa willen blijven profileren, dan moet er efficiënter, maar ook minder transport via de weg verlopen".

leaderboard