Overslaan en naar de inhoud gaan
hvn
Foto Port autonome de Liège

Droogte 2018 deert haven Luik geenszins

De haven van Luik heeft in 2018 in totaal 21,3 miljoen ton goederen overgeslagen. Het betreft de totale trafiek (zowel binnenvaart, spoor als weg). Het gaat om een stijging met 1,3 procent (+276.430 ton), vergeleken met het voorgaande jaar.

JAN SCHILS

Het is meteen ook de beste vervoersprestatie van de afgelopen vijf jaar van de Luikse haven, die de grootste binnenhaven van België is en de derde grootste van Europa. Van deze totale trafiek nam de binnenvaart 15.959.357 ton voor haar rekening. Dat is een stijging met 9385 ton. Daarmee werden meer dan 800.000 vrachtwagens van de weg gehouden.

Volgens directeur-generaal Emile-Louis Bertrand van de geprivatiseerde haven had het resultaat nog beter kunnen zijn, wanneer er in de tweede helft van 2018 geen sprake was geweest van een extreme droogte die het vervoer over de binnenwateren danig parten speelde. Hij noemde met nadruk de toestand op de Rijn, die tot gevolg had dat ongeveer 250.000 tot 300.000 ton goederen minder vanuit het Luikse havengebied richting Duitsland en verder naar Oost-Europa werden vervoerd.

Containers

Opnieuw deed de meest opmerkelijke stijging zich voor bij het containervervoer. Met 85.521 teu en een vooruitgang van 15 procent (+11.090 teu) hebben de containerterminals in de Luikse haven hun resultaten van 2017 aanzienlijk overtroffen. Het was meteen een absoluut record.

Het omzetcijfer van de haven steeg vergeleken met het jaar 2017 met 2,6 procent naar 4.511.806 euro (+ 112.982 euro). De belangrijkste goederen die via de Luikse haven vervoerd werden - na de containers - waren onder meer metaalproducten, landbouw- en chemische producten. Ook houtproducten behoren thuis in dit rijtje, met dien verstande dat er juist sprake was van een daling van 20 procent (450.346 ton in 2017, 360.904 ton in 2018).

De haven van Luik was in 2018 goed voor 7753 directe-  en 10.962 indirecte arbeidsplaatsen.

leaderboard