Overslaan en naar de inhoud gaan

NOVIMAR-project van start gegaan

Sedert 1 juni jongstleden is het Europese maritieme innovatie project NOVIMAR (NOVel Iwt and MARitime transport concepts) van start gegaan. Met NOVIMAR wordt beoogd om de haalbaarheid en de grote economische voordelen van een nieuw soort transport over de binnenwateren aan te tonen, dat gebaseerd is op de inzet van de ‘Vessel Train’. Bij dit nieuwe project gaat het om ‘platooning’, waarbij de schepen in een treintje varen.

Jan Schils

NOVIMAR maakt deel uit van het Europese research en innovatie kaderprogramma: HORIZON 2020. De totale EU-subsidie bedraagt ruim 8 miljoen euro. Coördinator van het project is Oscar Lauf van Netherlands Maritime Technology (NMT), die ook instaat voor het projectmanagement. Het consortium bestaat uit 22 partners uit 9 Europese landen. Het omvat equipment leveranciers, reders, ontwerpbureaus, adviesbureaus, logistieke dienstverleners, kennisinstituten, universiteiten en een classificatiebureau. Nederland is sterk vertegenwoordigd met 7 partners: MARIN, Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart (EICB), Technische Universiteit Delft, Deltares, Bureau Telematica Binnenvaart, Autena Marine en Netherlands Maritime Technology (NMT).

NOVIMAR beoogt de komende vier jaar de haalbaarheid van de vessel train aan te kunnen tonen. Een vessel train bestaat uit een bemande ‘Leader Vessel’ met daarachter een of meerdere ‘Follower Vessels’, die met sterk gereduceerde of zelfs geen bemanning de Leader Vessel volgen. Naast de kostenvoordelen die verwacht worden maakt de Vessel Train het gebruik van kleinere schepen rendabeler, waardoor transport binnen stedelijke gebieden van de weg naar het water verplaatst kan worden. Naast binnenvaart worden ook shortsea-toepassingen onderzocht.

Wetenschappers van de TU Delft voorspelden eind vorig jaar dat rond 2030 zee- en binnenvaartschepen geheel zonder tussenkomst van mensen zullen varen. Onbemande schepen die bestuurd worden door een bemanning aan de wal en platooning beschouwt de wetenschap nog slechts als een tussenstap. Het idee van platooning in de binnenvaart is eigenlijk niet helemaal nieuw. Gedurende eeuwen waren er al sleeptreinen, onder andere op de Rijn. Het verschil met nu is dat er toen een kabel zat tussen de ‘leader vessel’ (de sleepboot) en de schepen die volgden (sleepschepen).

leaderboard