Overslaan en naar de inhoud gaan
North
Archieffoto North Sea Port
Scherpe daling containeroverslag binnenvaart

North Sea Port maakt coronaverliezen goed

Over de eerste negen maanden van dit jaar realiseerden de havens van North Sea Port (Gent, Vlissingen, Terneuzen en Borssele) een goederenoverslag via de zeevaart van 51,3 miljoen ton. Dat is 9 procent meer dan in dezelfde periode in 2020.

Ook de overslag van de binnenvaart nam toe en kwam uit op 44 miljoen ton (+7,9 procent). De stijging deed zich voor binnen vrijwel alle ladingsegmenten. Opvallend genoeg is er bij de containeroverslag ineens een scherpe daling te zien: -34 procent.

In 2020 had North Sea Port voor de eerste negen maanden - middenin de coronacrisis - nog te maken met een afname van 13 procent bij de goederenoverslag via zeevaart in vergelijking met het jaar ervoor. Over de eerste negen maanden van dit jaar 2021 wordt een algehele kentering opgetekend: de goederenoverslag via de zeevaart groeide met 9 procent, waardoor de coronaverliezen uiteindelijk zullen worden goedgemaakt.

Droge bulk

De overslag via zeevaart steeg met 4,2 miljoen ton (+9 procent) in vergelijking met de eerste negen maanden van 2020. Bijna 3 miljoen ton (+12 procent) van deze toename zit bij de droge bulk waar zowat alle producten in de lift zitten (granen, kolen, ijzererts en cement). North Sea Port is dan ook een echte bulkhaven.

Vloeibare bulk (zoals petroleum en chemische producten) komt op 12,9 miljoen ton, een stijging van 6,2 procent en. Ro/ro komt uit op 2,6 miljoen ton (+40,3 procent). Breakbulk daalt (-1,2 procent, tot 7 miljoen ton), net zoals containers (-5,2 procent, tot 1,8 miljoen ton).

Hiermee valt de overslag via zeevaart gedurende de eerste negen maanden positiever uit dan geraamd. Als de goederenoverslag aan dit tempo blijft groeien, komt North Sea Port eind volgend jaar uit op eenzelfde niveau als het recordjaar 2019.

leaderboard