Overslaan en naar de inhoud gaan
Varend ontgassen

Nog regelmatig overtredingen met varend ontgassen

Vijf van de zeventig schepen die de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in oktober 2019 heeft gecontroleerd op varend ontgassen, waren in overtreding. Daaruit concludeert de inspectie dat overtredingen nog regelmatig voorkomen. De inspectie wil daarom structureler gaan controleren op overtredingen rondom varend ontgassen.

Dat blijkt uit een brief van minister Van Nieuwenhuizen aan de Tweede Kamer naar aanleiding van de controles vorig jaar. Van de zeventig schepen waren er acht waar er vermoedens waren van overtredingen. Vijf ervan bleken daadwerkelijk in overtreding, twee anderen hielden zich wel goed aan de regels en bij de laatste vindt nog verder onderzoek plaats.

De bedoeling van de controle was om in beeld te brengen in hoeverre de regels worden nageleefd. Tegelijkertijd wilde de minister bekijken welke middelen er nodig waren voor een effectieve handhaving van een ontgassingsverbod. 

De controles zijn gedaan op 15, 16, 24 en 25 oktober 2019. De inspectie richtte zich onder meer op de locatie waar ontgassing plaatsvond - met speciale aandacht voor bruggen, sluizen en dichtbevolkte gebieden - de manier waarop het ontgassen gebeurde en de aanwezigheid van veiligheidsinrichtingen zoals vlamkerende inrichtingen. Bij de controles zijn onder meer signalen van e-noses langs de vaarweg gebruikt, maar ook waarnemingen van burgers,  omgevingsdiensten en eigen inspecteurs.

Ook zijn er drones gebruikt om waarnemingen te doen. De minister is positief over de technische mogelijkheden: “Met name de e-noses geven een heldere indicatie als er varend ontgast wordt en maken het mogelijk een schip tijdens de vaart te volgen gekoppeld aan AIS-gegevens van het schip”, zo staat te lezen in haar brief. Er wordt nog onderzocht of het effectief is om een gasmeter onder een drone te monteren voor het vaststellen van varend ontgassen. De minister pleit voor de combinatie van verschillende databronnen.

Om dat mogelijk te maken, is er wel samenwerking en afstemming nodig tussen de verschillende controlerende partijen. Datzelfde geldt voor de handhaving van een ontgassingsverbod. De minister wil gaan inzetten op structurele, kortdurende, beperkte en gecombineerde toezicht-acties, met inzet van technologische middelen zoals drones en e-noses. Dit jaar nog wil de ILT meerdere risicogebaseerde handhavingsacties houden, om alvast ervaringen op te doen voor als straks het CDNI-verdrag ingevoerd wordt en varend ontgassen definitief in heel Nederland verboden wordt.

leaderboard