Overslaan en naar de inhoud gaan
Schipperscoach Bas Goudriaan begeleidt starters en zij-instromers
Bas Goudriaan bij de Lek, met de zeilende stevenaak Helena en de pont naar Kinderdijk op de achtergrond.
Schipperscoach Goudriaan begeleidt starters en zij-instromers

‘Gelukkig nog geen mislukte start meegemaakt’

KRIMPEN AAN DE LEK - Oud helpt nieuw bij de Binnenvaart Kredietunie Nederland (BKN). Want beginnende ondernemers in deze boeiende vervoerstak en zij-instromers worden zowel aan startkapitaal als aan deskundige begeleiding geholpen, uitgevoerd door ervaren (oud-)schippers. Eén van deze bevlogen coaches is Bas Goudriaan (70) uit Krimpen aan de Lek.


MARK VAN DIJK

“Begeleiding houdt zo veel in, dat je de mensen alert houdt met wat ze aan het doen zijn”, zo versimpelt Goudriaan zijn opdracht waaraan hij nu al drie jaar werkt. We spreken elkaar in kerkelijk centrum ’t Voorhof bij de veerstoep naar Kinderdijk, met een geweldig uitzicht over het getijdewater van de Lek.

Zowel Bas Goudriaan - zes jaar gepensioneerd - als zijn echtgenote Alie Goudriaan-Schoonderwoerd (68) is plaatselijk kerkelijk actief, maar ook voor het landelijk Binnenvaartpastoraat. En ze hebben net samen de viering van het eeuwfeest van de CBOB achter de rug. Bas heeft precies vijftig jaar gevaren en samen met Alie 42 jaar. In 1997 hebben ze in Krimpen een huis gekocht, voornamelijk voor de vier opgroeiende kinderen en voor een plek om te wonen in het weekend. Vanaf 2013 hebben zij zich definitief aan de wal gevestigd.


Goudriaan is zelf ook obligatiehouder in het fonds: “Een coach is een soort brug tussen ondernemer en de Kredietunie. En ik heb daarbij nog geen mislukking meegemaakt, gelukkig. Niemand is failliet gegaan of zelfs wanbetaler geworden. Het gaat erom dat je de nieuwe binnenvaartondernemer de weg leert vinden in het woud van de regelgeving. Maar de meesten hebben die kennis van huis uit meegekregen en weten het eigenlijk wel”.


Gekoppeld
De schipperscoach komt pas in beeld als alle belangrijke zaken voor de aankoop van een schip al achter de rug zijn. De financiering is rond, het certificaat geregeld en het schip is gekocht. “Pas als je gaat varen, kom ik in beeld”, vertelt Goudriaan. “Je wordt aan elkaar gekoppeld, doordat de BKN een telefoonnummer doorgeeft en vraagt om contact te leggen. En dan richt je je op het coachen van de bedrijfsvoering”.


Vrijwel altijd wordt er in de praktijk een wat ouder, bestaand schip gekocht tot ongeveer 1500 ton, aldus Goudriaan: “In 105 van de 100 gevallen is er sprake van een bestaand schip”. De Kredietunie heeft daartoe de kredietlimiet dit jaar zelfs verhoogd van 250.000 naar 375.000 euro. In deze categorie is dat voldoende voor de financiering van het schip. De kredietregels staan niet toe dat de BKN als tweede hypotheekhouder te boek wordt gesteld.


Maar hoe ver gaat die begeleiding door een schipperscoach? Goudriaan: “Je kijkt naar de omzet en de invloed van sommige factoren, zoals de brandstofkosten. Het gaat erom dat kosten en baten in balans blijven en ook naar de toekomst toe. Want als je ondernemer bent, moet je leren om verder te kijken. Niet blijven haken in de waan van de dag, want dat kan dodelijk zijn. En: doe geen gekke dingen, dan komt het meestal wel goed”. Als dat vertrouwen er eenmaal is, hoeven de boeken niet eens meer te worden gecontroleerd.


Gewisseld
Maar de Krimpenaar heeft niet alleen successen te melden. Zo is een van zijn protegés recent van coach gewisseld. De dertiger dacht ‘iets anders’ over de bedrijfsvoering en de bij te houden administratie dan zijn toegewezen begeleider. Die moest met lede ogen toezien hoe het schip stilaan aftakelde. “Hij deed niet wat hij beloofd had en wordt nu begeleid door een vriend van hem. Met instemming van de Kredietunie. En ik was blij dat ik van deze zorg af was”, vertelt de coach.
Met zijn nu enig overgebleven beginnende schipper is Goudriaan wat meer begaan. Dat is afgelopen zomer weer gebleken, toen die na een korte buitenlandse vakantie niet zo snel meer aan het werk kwam in de droge lading. Het binnenvaartschip, een verlengde Dortmunder van 80 meter (1200 ton), bleef na de vakantie van de schipper stilliggen in de buurt van Rotterdam. Goudriaan merkte dat zelf op en pakte de telefoon, omdat hij het schip volgt via de website van Marine Trafic. Toch heeft de coach er alle vertrouwen in: “Ik maak me absoluut geen zorgen”.

    
Eigenbelang
Bedrijfsbegeleiding is overigens een keiharde voorwaarde van de Kredietunie, want zo houdt deze geldschieter grip op de zaak. Goudriaan: “Aan de ene kant ben je coach, maar anderzijds ben je ook een rapporteur voor BKN”. De vinger aan de pols houden is ook in het eigenbelang van Goudriaan, want hij is als mede-obligatiehouder een van de actieve deelnemers in het fonds. En dat moet wél rendement opleveren! BKN hanteert een zogenoemd kasmodel en dat voorkomt een direct verband tussen inlegger en kredietnemer.


Een ander doel van de Binnenvaart Krediet Unie is de verkoop van vrachtschepen aan de onderkant van de markt te versoepelen. Want zonder financiële steun zouden sommige ‘door-gerepareerde’ schepen met een bouwjaar vanaf globaal 1955 vrijwel onverkoopbaar worden, doordat banken onder de 500.000 euro geen belang hebben bij een financiering en dan per definitie rijp zijn voor de sloop.


De Kredietunie bevordert hiermee de doorstroming in de markt van gebruikte schepen en zorgt zo tegelijkertijd voor nieuwe aanwas van succesvolle schippers, zodat die steeds weer grotere, moderne en dus ook duurdere schepen kunnen kopen.

leaderboard