Overslaan en naar de inhoud gaan
trein
foto: Feestelijk welkom voor de eerste goederentrein vanuit China in Amsterdam. Archieffoto

'Nieuwe Zijderoute deert de haven niet'

De positie van Nederland als ‘Gateway to Europe’ gaat veranderen door de opkomst van de Nieuwe Zijderoute. De impact van deze Chinese handelsroutes naar Europa blijft voor de Rotterdamse haven weliswaar beperkt, het wordt wel een concurrent voor de luchthaven Schiphol.

Het spoor is een sneller alternatief voor producten die nu over zee gaan, maar concurreert door het verschil in kosten vooral met het veel duurdere luchtvervoer. Ook de lagere CO₂-uitstoot kan hier in het voordeel van de trein gaan werken. Dit concludeert het ING Economisch Bureau in een vandaag verschenen rapport.

China investeert miljarden in handelsroutes met het Westen. De Nieuwe Zijderoute over het spoor is nog klein, maar heeft sinds 2013 een sterke groei laten zien. Mede door het belang dat de Chinese overheid eraan hecht, zet de groei de komende jaren naar verwachting met dubbele cijfers door.

Door de schaalgrootte en beschikbare capaciteit blijft zeevervoer de meest efficiënte vervoerswijze voor grondstoffen en goedkopere producten. Voor de Rotterdamse haven blijft de impact daarmee beperkt. Voor duurdere producten als elektronica, cosmetica en medicijnen die door de lucht gaan, ligt dit anders.

leaderboard