Overslaan en naar de inhoud gaan
mi
Mira is 15 ton lichter dan haar voorgangers.

Nieuwe loodstender Mira: superlichte krachtpatser

De nieuwe loodstender Mira, een van de lichtste boten uit de vloot van het Nederlands Loodswezen, wordt op donderdag 2 april in Lauwersoog gedoopt door Nienke Homan, gedeputeerde van de provincie Groningen.

 

De opdracht van het Nederlands Loodswezen aan ontwerper Camarc en scheepsbouwer Next Generation Shipyards was helder: ontwerp en bouw een sterke, jetgedreven aluminium tender die veel lichter is dan haar voorgangers. De Mira weegt nu dan ook zo’n 39 ton, waar haar voorgangers rond de 54 ton wegen. Door het lagere gewicht is aanzienlijk minder brandstof nodig, waardoor het schip minder CO₂ en roet uitstoot.

Bijlboeg

De Mira – een tender uit de M-klasse - heeft dezelfde romp als haar voorgangers uit de L-klasse, maar is voorzien van een bijlboeg. Dat alleen levert al een brandstofbesparing op van 3 procent Daarnaast is ieder onderdeel van het schip bekeken en – waar mogelijk – aangepast om het gewicht zoveel mogelijk te reduceren.

Olifanten

Directeur Willem Bentinck van het Nederlands Loodswezen: “In totaal is de Mira zo’n 15 ton lichter dan haar voorgangers. Dit is het equivalent van het gewicht van twee volwassen olifanten; je kunt je voorstellen hoe groot verschil dit gewichtsverlies maakt op het water”. Het totale brandstofgebruik van de Mira ligt ruim 20 procent lager dan de tenders uit de L-klasse - met een aanzienlijke reductie van de CO₂ als gevolg.

Tags

leaderboard