Nieuwe generatie havenslepers voor Antwerpen
Damen Shipyards Group heeft, na een intensief tenderproces, op 8 juli een contract getekend met Port of Antwerp voor de levering van twee RSD 2513-havenlepers. De gunning is na een wettelijke termijn van vijftien dagen definitief geworden. De schepen behoren tot Damens Next Generation Tugs-serie - voorzien van de laatste technologieën op het gebied van veiligheid, duurzaamheid, efficiency en betrouwbaarheid.
Deze Next Generation Tugs bevatten elementen uit Damens bewezen staat van dienst aangaande slepers met state-of-the-art innovaties voor een maximaal efficiënt schip. Zo heeft de RSD Tug 2513 aanzienlijk lagere emissies dan vergelijkbare slepers uit zijn klasse en is uitgevoerd met splintervrij Damen Safety Glass beglazing – identiek aan dat van auto’s – en een uiterst ergonomische human machine interface (HMI).
RSD Tug 2513 is speciaal ontworpen voor scheepsafhandeling, en is zowel compact, als sterk met zijn 70 ton paaltrekkracht. Hun twee boegen zorgen voor optimale prestaties bij duw- en sleepwerk aan zowel de boeg als het achterschip van de zeeschepen. Dankzij dit ‘altijd de boeg vooruit’-concept kan Damen een hoger vrijboord realiseren dan andere slepers. Hierdoor komt geen water op het dek, wat de stabiliteit en veiligheid vergroot.
Brandblusuitrusting
Port of Antwerp – het Havenbedrijf Antwerpen – heeft ervoor gekozen om de twee schepen uit te rusten met een FiFi 1 brandblusuitrusting. Celine Audenaerdt, technisch manager Port of Antwerp: “In onze rol als operator willen we graag het goede voorbeeld geven en investeren in een vergroening van onze vloot. Daarnaast zijn we ook twee nieuwe prototypes aan het ontwikkelen die varen op waterstof en methanol”.
“We zijn heel trots op de levering van de eerste Damen slepers aan Port of Antwerp – tevens de eerste azimuth aangedreven slepers – die aan de ambities op milieu- en operationeel gebied beantwoorden”, aldus Vincent Maes, Damen area sales manager Benelux.