Overslaan en naar de inhoud gaan
gheader
CLINSH - Antwerpen.

Nieuwe Europese aanmeldingsronde CLINSH voor duurzamer binnenvaart

De partners binnen het CLINSH-project (Clinsh staat voor CLean INland SHipping) hebben op 13 maart in Brussel opnieuw een beroep gedaan op reders en schippers in de Europese binnenvaart, om te investeren in een verbetering  van de duurzaamheid van hun vloot of schip. Het gaat om de derde Europese inschrijvingsronde voor praktijkproeven binnen dit project, dat van start ging in september 2016.

JAN SCHILS

De aanmelding staat open tot 22 april 14.00 uur van dit jaar. De totale kosten van het project, dat gesteund wordt door het Europese Life fonds, bedragen 8,5 miljoen euro. Samen met dit Europese fonds investeren 17 partners uit verschillende landen, waaronder Nederland en België, in verschillende projecten die bijdragen aan een duurzame binnenvaart. 

Op elk schip dat deelneemt aan de CLINSH-praktijkproeven wordt meetapparatuur geïnstalleerd, waarna de scheepsemissies gedurende ten minste één jaar continu worden gemonitord. Dit levert waardevolle informatie op over de milieuprestaties en exploitatiekosten van de verschillende technologieën. 

Brandstoffen

Maximaal 20 schepen, waarvan de eigenaars bereid zijn te investeren, kunnen deelnemen aan deze derde testronde, waarbij diverse brandstoffen en technologieën aan een nader onderzoek worden onderworpen. Het gaat om  SCR gecombineerd met DPF, FWE of FWE+ in combinatie met (tijdelijk) GTL,  Euro VI/ NRE, 100 procent elektrisch en de installatie van elektronische common rail-techniek. De projectleiding is daarnaast ook op zoek naar schepen die als een controle-eenheid bij proefvaart kunnen dienen met LNG-, CNG-, Euro VI-, CCR1- of CCR2-motor of hybride vermogen.

Na aanbesteding ontvangen de geselecteerden een financiële compensatie voor hun deelname aan het CLINSH-project. De reders krijgen tot 50 procent vergoed van de kosten voor de aankoop en installatie van de technologie. Schippers die reeds emissiebeheersingstechnologie of alternatieve brandstof hebben ingevoerd, kunnen tot 10.000 euro per schip ontvangen.

Compensatie

Alle CLINSH-deelnemers kunnen aanspraak maken op een financiële compensatie voor het beschikbaar stellen van informatie, die het projectmanagement nodig heeft om de binnenvaartsector groener en sneller te maken. De deelnemers  kunnen waardevolle vergaren over de verschillende beschikbare technologieën en de milieuvoordelen die worden behaald.

Bovendien kunnen goede milieuprestaties de schippers helpen bij het verkrijgen van vrachtcontracten of van toegang tot havens. Schippers kunnen daarmee ook vandaag al een vergoeding krijgen voor het ombouwen van hun schepen, in plaats van te wachten tot deze veranderingen in de toekomst verplicht van hogerhand worden opgelegd.

Reders en schippers die willen deelnemen aan de praktijkproeven van CLINSH, kunnen een e-mail sturen naar tenderclinsh@pzh.nl en 'Notify Tender CLINSH' gebruiken als onderwerp. Daarna ontvangen zij per e-mail een inschrijfformulier.

 

leaderboard