Overslaan en naar de inhoud gaan
overslag
De haven van Brunsbüttel. Foto’s Brunsbüttel Ports/Jan Lutz

Elbe-partners gaan voor veel meer vracht per binnenschip

Brunsbüttel Ports, Hamburgs containerterminaluitbater HHLA en expediteur F.A. Kruse gaan intensief samenwerken om meer vrachttransport naar de het binnenschip over de Beneden-Elbe te krijgen. Vertegenwoordigers van de drie bedrijven hebben daartoe afgelopen 6 oktober een strategisch partnerschap afgesproken.

JUDITH STALPERS

Doel van de samenwerking is het transport tussen het uitgestrekte industriegebied ChemCoast Park Brunsbüttel en de haven van Hamburg milieuvriendelijker te maken, door de waterweg versterkt in te zetten. Het binnenschip verbruikt immers per tonkilometer veel minder brandstof.

partners Elbe
Vlnr: Jens Hansen (HHLA), Friedrich A. Kruse jr, Thomas Lütje (HHLA), Frank Schnabel (Brunsbüttel Ports GmbH) en Martin Schmedtje (burgemeester Brunsbüttel). 

 

De nieuwe transportpartners willen verladers doelgericht aanspreken en ze met een gecoördineerde dienstverlening overtuigen om hun vracht met het schip te laten vervoeren. De samenwerking staat open voor andere partners die hetzelfde doel nastreven, om ook tezamen nieuwe technische oplossingen en efficiënte procedures voor de binnenscheepvaart te ontwikkelen.

Binnenhaven

Hamburg presenteert zichzelf niet alleen als de grootste zeehaven van Duitsland, maar ook als de op één na grootste binnenhaven. Ongeveer 10.000 binnenschepen lopen de haven per jaar aan. Sinds een paar jaar zorgt het Hamburg Vessel Coordination Center (HVCC) met succes voor de integratie van binnenschepen in het grotere havengebeuren. Dit maakt het binnenvaarttransport ook beter planbaar.

Interessant is dat HHLA de initiatiefnemer voor de nieuwe samenwerking is. De terminaluitbater stelt nu doelgericht zijn capaciteiten voor binnenvaart open. In het verleden werd het binnenschip eerder als stiefkindje behandeld. Nu streeft het de aan- en afvoer per binnenschip na; niet alleen naar de Onder-Elbe, maar ook verder de Elbe op, en wil die corridor verder uitbouwen.

Zwaartransport

Frank Schnabel van Brunsbüttel Ports ziet duidelijk kansen voor de binnenvaart vanuit zijn haven: “De Elbehaven biedt veel opslagmogelijkheden voor (tank-)containers van de industrie die hoger op de Elbe is gevestigd. Maar ook andere massa- en stukgoederen als ook zwaartransport met bestemming Hamburg kunnen via onze haven op het binnenschip worden geladen.“

Ook Friedrich A. Kruse junior, bestuursvoorzitter van de gelijknamige onderneming, is optimistisch. Zijn bedrijf verwerkt alleen al op het Brunsbütteler industriegebied jaarlijks 25.000 teu. Tot nu toe kwamen en gingen die allemaal per truck. Een deel daarvan kan zeker ook met het schip worden vervoerd. “De wegen zijn vol; dat is een groeiend probleem,” zo zegt Kruse. Het nieuwe initiatief zal niet alleen het milieu ontlasten, maar hopelijk ook de overvolle wegen.

Nu gaat het erom klanten te krijgen. Een vaarplan ligt nog niet op tafel. Zo gauw er genoeg volume bij elkaar is, wordt tonnage gecharterd. “Dat moet geen probleem zijn,” zegt Schnabel. “We starten in ieder geval!”

leaderboard