Overslaan en naar de inhoud gaan
terminal wielsbeke
De recente terminal in Wielsbeke is 1,8 hactare groot en heeft een kade van 255 meter lengte aan de Leie.

Nieuwe binnenvaartdienst Zeebrugge-Wielsbeke bespaart jaarlijks 3.400 vrachtwagenritten

Een project met Vlaamse steun om zeecontainers tussen de havens van Zeebrugge en de binnenvaartterminal in Wielsbeke bij Gent over het water te transporteren, moet elk jaar 3.400 vrachtwagenritten uitsparen. De Vlaamse subsidie compenseert gedurende de opstartfase de financiële tekorten ten opzichte van het wegvervoer.

Minister Weyts en de Vlaamse havenbesturen ondersteunen wel meer van zulke projecten die vrachtvervoer van de weg halen en overhevelen naar de duurzamere waterweg of het spoor. Daarbij geldt het principe van ‘een euro voor een euro’, waarbij de Vlaamse overheid en de havenbesturen elk instaan voor de helft van het subsidiebudget.

Aantrekkelijker

Het project PortConnect NV wil een kostenefficiënte binnenvaartverbinding tussen de haven van Zeebrugge en de inlandterminal in Wielsbeke opzetten en hiermee het vervoer van diepzeecontainers tussen de haven en het achterland vereenvoudigen.

"Niet voor niets is er voor Wielsbeke gekozen: de terminal is gelegen in het hart van de West-Vlaamse verladende industrie, met een hoog aantal distributiebedrijven en een sterke aanwezigheid van de textielsector en diepvriesvoedingindustrie in de regio”, aldus parlementslid en partijgenoot van Weyts, Bert Maertens (NV-A). “De nieuwe verbinding tussen de haven en de inlandterminal, met een binnenschip aangepast aan de afmetingen van het kanaal Brugge-Gent, zal de haven verbinden met haar industriële achterland. Dit moet de haven van Zeebrugge ook aantrekkelijker maken voor maritieme rederijen”.

leaderboard