Overslaan en naar de inhoud gaan
Spartacus is geen luxe charter, maar een avonturencharter
Sjef Schuurman heeft een no-nonsense charterschip. Foto Heere Heeresma j.
Spartacus is geen luxe charter, maar een avonturencharter

‘Niet commercieel, wel professioneel’

De zeilende luxe motor Spartacus van Sjef Schuurman is een no-nonsense charterschip. “Noem het maar een jeugdherberg”.

HEERE HEERESMA JR.

Het zeilcharterschip Spartacus is van haar ligplaats aan de Amsterdamse Levantkade naar de Oude Houthaven gevaren om als locatie te dienen voor filmopnamen voor de Engelse televisieserie Commissaris Van der Valk. Het is een warme dag en schipper-eigenaar Sjef Schuurman (1946) en zijn vrouw Barry nemen een duik in het havenwater. Sjef vertelt dat het charteren moeilijk is geworden door de bezuinigingen. “Universiteiten doen het niet meer, scholen doen het niet meer, buurtverenigingen hebben geen geld. Studentenverenigingen hadden geld, die werden gesponsord. Medische studenten kregen sponsoring van medicijnenfabrieken. Allemaal weggevallen. Dan is er geen vaart. Dus ik zeg: dit is de nieuwe vorm van charteren”. De Spartacus is voor de filmopnamen uitgekozen vanwege de avontuurlijke uitstraling. “Het is een luxe motor onder zeil met omhooggewerkt boeisel. Ik heb hem naar een Wad- en Sontvaarder opgebouwd met anderhalve mast kits-tuigage. Hij is acht op het vlak, zes op de zij, vijf aan de dekken en de spanten zijn dertig. Alles dik, 85 ton. Loeisterk. Hij is nog naar zeemaatstaven gebouwd, naar de Grunninger kusters”.

Watersnoodramp

De Spartacus (27,00 x 4,70 meter, 135 vierkante meter zeiloppervlak, 300 pk Daf) werd in 1913 als de Spes Salutes gebouwd bij Gebr. Boot in Leiderdorp voor Kees Schouten. Vervolgens kwam zij onder de naam Koophandel in bezit van de familie De Bruin. Vader De Bruin voer er 30 jaar op, zijn twee zoons nog eens 30 jaar. Oorspronkelijk stond er een Kromhout gloeikop in de machinekamer die in 1946 werd vervangen door een 2-cilinder Brons, die tijdens de oorlog was begraven om hem uit handen van de Duitse bezetter te houden. De broers De Bruin werkten vanuit Walsoorden voor Rijkswaterstaat bij het leggen van basaltblokken op de Zeeuwse kust. Tijdens de watersnoodramp van 1953 voeren de broers door de gaten in de dijken om mensen van de daken van de huizen te redden. In 1974 werd het schip verkocht aan een drukker in Amsterdam. Deze was echter bang voor de Brons en in 1975 kocht Sjef het schip.

Crowdfunding

Sjef komt uit Den Haag en dat is nog te horen. Voordat hij als andragoloog afstudeerde aan de Sociale Academie en de Universiteit van Amsterdam voer hij op de Guno op de kustvaart en de op Kirsten Smit op de grote vaart. “We voeren Caterpillars en whisky van Engeland naar Casablanca en haalden amandelen op in Kanitra. Een Arabisch land, maar jeetje man, dat schip zat vol met sterke drank!” Na zijn zeeavonturen monsterde Sjef in Antwerpen aan op een sleepschip van Damco. “De schipper was een knorrig baasje. Hij zei: ‘Baard eraf of jij eraf’. Geen punt, baard eraf. Ik wilde die sleepvaart meemaken”.

Sjef voer drie maanden op de Rijn. “Bolders invetten. Niet vastzetten, maar achten maken. Veel geleerd. Uiteindelijk werd ik stuurman bij die schipper. Prachtige referentie gekregen, ik mag altijd terugkomen”. Sjef zag de Spartacus in Amsterdam liggen. “Ik dacht: tof, zeg hee! Wat zou het kosten? 21.000 gulden. Hè, dat had ik helemaal niet! Ik was een studentje aan de Sociale Academie, ik had geen cent. Maar ik had een splinternieuwe BMW-motor, net afbetaald. Die heb ik gelijk verkocht”.
Sjef deed crowdfunding onder zijn vrienden voor 500 tot 1000 gulden. Hij haalde 12.000 gulden op en beloofde zijn vrienden binnen een jaar terug te betalen. Bovendien mochten ze altijd meevaren. Zijn vader wilde hem wel geld geven, maar alleen als hij de boot direct verkocht. Zijn moeder zag dat hij serieus was en gaf 2000 gulden. Om het geleende geld terug te verdienen werkte Sjef overdag als veger voor de stadsreiniging van Den Haag en ’s nachts als schoonmaker op het strand van Scheveningen. “Ik sliep drie uur per dag, maar verdiende goed. Een aantal jongens hoefden die 500 gulden niet meer terug, ze vonden het varen veel leuker”. Sjef bouwde de Spartacus op tot zeilschip en woonde erop in Den Haag en later aan het braakgevallen KNSM-eiland. Hij realiseerde een jongensdroom door van Stellendam naar Den Helder te varen en bij Scheveningen de Pier aan te raken. “Met een pikhaak, dat wel. Kicken, jongen! Het was aflandige wind, ik wist wat ik deed”. Op het stuurhuis staat het gezegde: ‘Wie varen wil zij onvervaard, doch wake voor gevaar’.

Avonturencharter

Een gevaarlijk moment beleefde Sjef in 1991 bij een zware storm op het Wad. De vloeien braken van het anker en de Spartacus dreigde het Amelander Gat uit te stromen. De Brons met zijn 30 pk effectief op de schroef was niet bij machte de Spartacus rond te krijgen en Sjef liet het schip stranden op de Koffiebonenplaat. Het kostte twee weken voordat bevriende schippers hem wisten los te trekken. Sjef verving de Brons voor een Daf 1160 van 300 pk. “Een Daf is af”, zegt hij. Via het varen met buurtkinderen, onder andere als Sinterklaasboot, rolde Sjef in het charteren. Hij maakt dag- en weekendtochten op Markerwaard en IJsselmeer, veelal met studenten. Onder begeleiding van Register Holland werd de Spartacus aan de eisen aangepast. Er zijn geen hutten, maar grote ruimten met stapelbedden en zelfs een driepersoonsbed.

“Ik ben geen luxe charter, ik ben een avonturencharter. Mijn slagzin is: Niet commercieel, maar professioneel. Ik heb twaalf kooien, maar zo werkt het niet met studenten. Ik ga vaak naar het eiland Hooft voor Muiden, dan nemen ze tenten en bedjes mee. Het is poepen op de puts en plassen overboord. Alles in het nette, hoor. Ik heb een hele goeie kombuis, maar geen stromend water. Bij mij is een douche een puts omdraaien. Een bad is overboord springen. Kan ook hartstikke mooi op de Markerwaard en de Wadden. Vaak weiger ik mensen. Die zijn te luuks, joh, dat hoor ik gewoon aan ze. Dan zeg ik: ‘Mevrouw, ik raad u dit niet aan’. Noem het maar een jeugdherberg. Kinderlijk plezier. Maar wel voor watergerichte mensen die van zeilen houden”.

www.spartacuscharter.nl

schip

leaderboard