Overslaan en naar de inhoud gaan
kaart
Overzichtskaartje met de 26 beperkt te gebruiken waterkunstwerken.
BLN-Schuttevaer en PTC in actie tegen toenemende stremmingen

‘Net gerenoveerde sluizen storten in elkaar’

De betrouwbaarheid van de bruggen en sluizen in ons land laat steeds meer te wensen over, waardoor ook het imago van de binnenvaart wordt geschaad. Dat stellen de brancheorganisatie Koninklijke BLN-Schuttevaer en de vervoerscoöperatie PTC, als een van de direct gedupeerde partijen.

Terwijl PTC zich vooral stoort aan de talrijke ongeplande stremmingen op de Maas, kaart BLN de kwestie landelijk aan. De nieuwe BLN-voorzitter Dominic Schrijer komt hierover morgen (woensdag 15 mei) uitgebreid aan het woord in diverse NPO-uitzendingen van EenVandaag en Radio1.

dom
Dominic Schrijer.

“Wij hebben opgeschaald, omdat deze kwestie niet alleen op de Maas-corridor speelt maar ook elders”, zegt BLN-beleidsmedeweker Leny van Toorenburg. Het aantal storingen op het hoofdvaarwegennet is in de afgelopen vier jaar bijna verdubbeld.

Gammel

Henri van Sandijk van de Particuliere Transport Coöperatie in Capelle aan den IJssel vertelt: “Wat wij van onze leden meekrijgen, is dat zij niet meer op tijd kunnen leveren. Het ‘just-in-time’ gevoel raken we kwijt en daarmee verdwijnt er ook tonnage naar de weg”. Directe aanleiding vormen de gammele kunstwerken op de Maas, een belangrijke noord-zuidroute voor zowel PTC, de schippers als hun verladende klanten.

Bolders

Van Sandijk: “Net gerenoveerde sluizen storten in elkaar. De kunstwerken mogen dan wel zeven jaar geleden opgeknapt zijn, maar verkeren alweer in slechte staat. Zo zijn er cilinders in de sluizen gebruikt die kennelijk veel te licht zijn geweest. De hydrauliek hapert en bij sommige bolders staat een vlaggetje dat ze niet mogen worden gebruikt. Dat is wel een dingetje. Misschien is de aanbesteding destijds te goedkoop uitgevoerd. De schippers worden er knettergek van en hebben recht op een goede bediening”.

henri
Henri van Sandijk.

Wachttijd

Waterwegbeheerder Rijkswaterstaat heeft nog geen regulier onderhoud aangekondigd, maar door de mankementen is de planning vaak al door de praktijk ingehaald. Van Sandijk: “De uiterste norm voor een schipper is een half tot een heel uur wachten voor een sluis, maar onze leden zijn op de Maas vaak wel vijf uur op een dag kwijt aan wachttijd. Camera’s werken niet goed en er is structureel personeelstekort. Het is zelfs zo gek dat de sluiswachters zelf het advies geven om het 0800-nummer te bellen met een klacht”.

leaderboard