Overslaan en naar de inhoud gaan
Sluis Eefde
Het startschot bij de aanpak van de Twentekanalen - RIjkswaterstaat

Negentig procent bouwmaterialen sluis Eefde via water

Rijkswaterstaat gaat ook de tweede lading damwandplanken voor de tweede sluiskolk bij Eefde aanvoeren over water. Rond 9 maart zal er een derde vracht via het water worden aangeleverd. De aannemer Lock to Twente voert bijna negentig procent van de bouwmaterialen af en aan via het water.

Laad- en losplaats

Het vervoer over water is bedoeld om te zorgen voor zo min mogelijk bouwverkeer door het dorp Eefde. De schepen die materialen komen laden en lossen maken gebruik van de sluis op minder drukke tijden om lange wachttijden te voorkomen. Voor het laden en lossen is aan de kant van het Twentekanaal een deel van de kade ten noorden van de sluis gereserveerd. Het gaat om 135 m van de in totaal 1.000 m kade. Wanneer de laad- en losplaats niet wordt gebruikt, kunnen schippers dit deel van de kade gebruiken als wachtplaats.

Damwandplanken
In januari 2018 kwam een eerste lading damwanden al binnen. Per keer worden damwandplanken met een gewicht van ongeveer duizend ton aangevoerd. Wanneer de voorraad damwandplanken bijna op is, komt er een nieuwe lading. Tot en met oktober 2018 gebeurt dit ongeveer eens in de zes weken.

 

leaderboard