Overslaan en naar de inhoud gaan
Binnenvaartschip
Archieffoto

Nederlandse havengeldtarieven stijgen met 3,1 procent

De havengeldtarieven in Nederland stijgen komend jaar, met gemiddeld 3,1 procent. Dat blijkt uit onderzoek van Panteia. Dat is hoger dan het door het CPB verwachte inflatiecijfer van 1,4 procent.

In totaal zijn er in Nederland 95 (binnen)havens die havengelden heffen bij het laden of lossen van binnenvaartschepen. Daarvan hebben 38 havens besloten de tarieven te verhogen, met gemiddeld 6,4 procent voor elke haven waarbij het tarief verhoogd werd. De tarieven stegen het meest in de binnenhavens van Ridderkerk (33 procent) en Den Bosch (25 procent). Ook in Leeuwarden werd een forse verhoging van 19,2 procent doorgevoerd. De duurste binnenhavens van Nederland in 2020 zijn Ameland, Huizen, Eindhoven, Weert, Drachten en Den Helder.

In de overige havens blijven de tarieven hetzelfde. Het gaat dan bijvoorbeeld om havens als Rotterdam, Groningen Seaports en Harlingen.

Het gemiddelde havengeldtarief bedraagt per ton laadvermogen 0,14 euro. Er zijn hierbij grote verschillen per binnenhaven op te merken: de goedkoopste havens kennen een tarief van 0,05 euro per ton laadvermogen of minder, terwijl de duurste havens met tarieven rekenen van meer dan 0,20 euro per ton laadvermogen.

Panteia onderzoekt jaarlijks de ontwikkeling van de havengelden in Nederlandse binnenhavens. Deze gegevens worden gebruikt bij de actualisatie van de kostenstructuren van de Nederlandse binnenvaart en voor kostprijscalculaties. Ook worden de gegevens verwerkt in de applicatie ‘Blauwe Golf Twentekanalen’.

leaderboard