Overslaan en naar de inhoud gaan
antonie
Scheepvaartondernemer Harm Lenten (links op de kade), minister Van Nieuwenhuizen, Bartjan Volbeda van deelnemer Nedstack en Kees de Vries van NPRC voor het huidige zoutschip ms Antonie.

Vier miljoen steun voor eerste nieuwbouw binnenvaartschip op waterstof

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) stelt vier miljoen euro beschikbaar voor de bouw, ontwikkeling en het in de vaart brengen van het eerste nieuwe binnenvaartvrachtschip in Nederland dat wordt voortgestuwd door waterstof. Dit schip (135 x 11,45 m) wordt een emissievrije versie van mvs Antonie van schipper Harm Lenten, dat wordt ingezet voor de NPRC-zoutpendel voor Nouryon tussen Delfzijl en Rotterdam.

“Varen op waterstof is nu niet langer meer een idee dat op de tekentafel ligt. Door dit schip te bouwen en er straks mee te varen, leren we in de praktijk wat er nodig is om waterstof veilig en op grotere schaal te gebruiken in onze binnenvaart”, aldus de bewindsvrouw. Het ministerie vult met de subsidie het begrotingstekort op het scheepsbouwproject aan, om een volledige aandrijving op waterstof mogelijk te maken.

De ontwikkelingskosten worden geraamd op 11 miljoen euro. De presentatie van de nieuwplannen in aanwezigheid van de minister was afgelopen woensdagmiddag in en bij de Cruiseterminal op de Kop van Zuid in Rotterdam. Voor de kade lag het huidige ms Antonie afgemeerd. Het voorstel is om de nieuwe naam ws Antonie te laten worden: het waterstofschip Antonie. Het streven is erop gericht het nieuwe schip in april 2023 in de vaart te nemen. 

TEKENI
De minister tekent voor de samenwerking.

NPRC CEO Femke Brenninkmeijer is bijzonder verheugd over het besluit van de minister.“Het succes van dit project is de samenwerking. Tussen verlader, binnenvaartondernemer,coöperatie én de overheid. Alleen met steun van alle belanghebbenden is het mogelijk om van dromen naar werkelijkheid, van woorden naar daden te komen met zero-emissive transport over water. De kracht van onze coöperatie ligt in een meerjarige samenwerking tussen ketenpartners op het gebied van logistiek en duurzaamheid, met concrete resultaten ter zake van zero-emissie en digitalisering van de transportketen. De NPRC staat vooraan in  deze ontwikkeling.”

Nieuwbouw

Het gebruik van waterstof in de binnenvaart staat nog in de kinderschoenen. Er zijn al voorbeelden van schepen die op waterstof varen, maar dat zijn bestaande schepen die zijn omgebouwd tot waterstofschip. Door nu een nieuw schip te ontwikkelen dat vaart op waterstof kan het ontwerp geoptimaliseerd worden. Met de in dit pilotproject opgedane praktijkervaring kunnen meerdere schepen met een brandstofcel worden uitgerust. Tevens kan verder worden geëxperimenteerd met productie, opslag en transport van groene waterstoftoepassingen.

leaderboard