Overslaan en naar de inhoud gaan
Onverzekerd varen uit vertrouwen in God.
De Verwachting in de Amsterdamse Mercuriushaven. “Ik voer dus over die krib heen. Een dot geraas en gerommel”. Foto’s Heere Heeresma jr.
Onverzekerd varen uit vertrouwen in God

'Mijn verzekering mag bij de Heere God zijn’

Schipper Gijs Hovestadt vertrouwt op de God van de Bijbel en vaart onverzekerd. Niet omdat hij denkt dat God hem voor schade zal behoeden, maar omdat hij in voor- en tegenspoed de leiding van God ziet.

HEERE HEERESMA JR.

Wachtend om veevoer te laden, zit Gijs Hovestadt (1987) aan de Nieuwe Hemweg in de Amsterdamse Mercuriushaven een van de ijken van zijn 55-meter Verwachting te schuren. Heeft hij nog nieuws voor de krant? “Ja, dat de Heere Jezus Christus voor zondaren gestorven is om hen zalig te maken”, antwoordt hij direct.
Gijs vaart sinds 2000 op de in 1961 als de Arctica bij Gebr. Buijs te Krimpen a/d IJssel gebouwde Verwachting. Eerst met vrouw Rosalien en later met hun kinderen Daniël, Emilya en Inge-Marith. Op de schuifluiken staat de kinderkooi, maar momenteel vaart Gijs alleen. Een vierde kind is op komst.
Desgevraagd vertelt Gijs dat hij onverzekerd vaart. We besluiten hierover verder te praten in de stuurhut.

per

Heb je geen verzekering voor aanvaringen?

“Nee, helemaal niets. Maar wel in de zin dat die verzekering bij de Heere mag zijn, de almachtige God. Die alle dingen leidt en bestuurt naar Zijn wijze raad en regering”.

Nou klink je bijna als een ouderling of dominee. Bedoel je dat God jou voor aanvaringen zal behoeden?

“Nee, dat niet. Maar wel dat God alle dingen leidt en bestuurt. Daar heeft het Woord mij grondig van overtuigd. In dien verstande durf ik door dit leven te gaan. In dat vertrouwen. En hoe de dingen tot mij komen, ook al is het in onze ogen negatief, dan nog heeft God daar een wijze bedoeling mee”.

Maar toen je buiten aan het werk was droeg je een reddingsvest. Ook een vorm van verzekering.

“Ja, maar als ik dat niet doe dan zit Rijkswaterstaat…”

Je gaat me toch niet vertellen dat je Rijkswaterstaat meer vreest dan God!

“Nee, maar zij hebben daar een wettelijke regel voor gesteld en die dien ik te gehoorzamen. En daarnaast is het voor je veiligheid, zoals met de gordel in de auto. Je moet je niet in verzoeking brengen”.

Een verzekering voorkomt geen aanvaring, maar wel een hoop financiële ellende.

“Dat weet ik niet”.

Als je schade vaart en je bent verzekerd, dan wordt dat opgevangen.

“U zegt áls, en dat is, denk ik, het punt. Omdat je met een bepaalde vrees naar de toekomst kijkt: áls ik een aanvaring krijg, moet ik mij daar nu alvast voor indekken. Dus ik probeer daarmee - en ik zeg dat voorzichtig, ik wil daar niemand mee veroordelen - de Heere een stapje voor te zijn. Ik kan daar naar mijn overtuiging niet achter staan. Ik denk dat dat niet de opzet is van het vertrouwen op God”.

Dus als je schade vaart, draai je daar financieel voor op. Zie je dat als een door God gegeven beproeving die je hebt te aanvaarden?

“Ja, door Zijn genade en kracht”.

Zijn er in jouw geloofsgemeenschap voorzieningen om mensen te helpen in een dergelijke situatie?

“Het gebeurt wel, maar ik vind dat je ook daarop je vertrouwen niet mag stellen. Als ik niet verzekerd ben, maar erop vertrouw dat de mensen me wel zullen helpen, komt dat op hetzelfde neer. Dat wijs ik ook af. Ik zeg niet dat we mensen niet mogen helpen of mensen ons niet mogen helpen, maar we mogen ons vertrouwen er niet op stellen. Je kunt tien jaar leven of honderd, maar uiteindelijk zul je sterven. En wat is dan je toekomst? Ik denk dat dat ten diepste de strekking is van het Woord over dit onderwerp. Om niet de aardse goederen als het hoogste belang te achten”.

Liefdevolle tik

Gijs heeft een paar keer schade gevaren en mocht daarvoor de kosten betalen.

Wel stoer, zo’n consequente houding.

“Ik zie het niet als stoer. En ook niet als de consequentie van mijn geloof. Op dat moment was het zo en ook daarin had de Heere een bepaalde bedoeling. Ik zal een voorbeeld geven. Ik had teveel speling op een roer. Ik moest óf verbussen óf een heel nieuw roerwerk. Ik had een offerte gevraagd voor een nieuw roerwerk. Dat kostte bij elkaar ongeveer 70.000 euro. Dat kon voor die prijs omdat een ander schip ook zo’n roerwerk zou krijgen, maar ik moest snel beslissen. Ik wist het niet, ik was er al weken over aan het piekeren. 70.000 euro is te betalen, maar wel een uitgave. Ik was beneden de Brienenoordbrug en op dat moment was ik in de Bijbel de geschiedenis van Stefanus aan het lezen. Ik las net de woorden: Gij wederstaat altijd de Heilige Geest. Dat zei hij tegen de Joodse Raad omdat ze geen vertrouwen op de Heere Jezus Christus stelden. Daar zat ik over na te denken en ondertussen voer ik strak langs het kantje omdat het vloedstroom was. Als je langs de kant vaart, vaar je enigszins uit de stroom. Daarbij had ik een krib die bij de Bocht van Es onder water stond over het hoofd gezien”.

Je mag ook niet appen op de fiets…

“Dat is waar. Maar goed, ik had net besloten dit stuk uit de Bijbel te lezen en daarna een besluit te nemen. Ik voer dus over die krib heen. Een dot geraas en gerommel. Ik ging onder de kont kijken: een roer eraf. Precies dat roer waar die speling op zat. Het kraanschip Nooitgedacht heeft het gratis van de krib gehaald en in mijn ruim gelegd en een ander schip heeft mij gratis naar Papendrecht gebracht. En toen was er geen andere mogelijkheid dan een nieuwe bus erin, een nieuwe as en het roer opknappen”.

Minder duur dan een nieuw roerwerk.

“Veel minder. En voor mij was dat een reden om mij klein te maken voor de Heere, omdat ik Hem in die periode niet op de hoogste plaats had staan. Ik zat de hele tijd te tobben over het roer. Het was enerzijds een liefdevolle tik en anderzijds een hulp: ‘Jij komt er niet uit, Ik help je wel door het je op deze manier duidelijk te maken’. “Hierin ervoer ik Zijn wonderlijke, Vaderlijke leiding”.

leaderboard