Overslaan en naar de inhoud gaan
kaartje
Infographic Port of Amsterdam

Meer vrachtbundeling op binnenvaartcorridor

De terminals van CTU in Lelystad, HOV Harlingen en Westerman Multimodal Logistics in Hasselt zijn deze maand toegetreden tot North West Central Corridor. Dat is het februari 2019 opgerichte samenwerkingsverband van deepsea-terminals, inland terminals en binnenvaartrederijen op de binnenvaartroute Amsterdam-Utrecht-Rotterdam.

Het aantal aangesloten binnenlandse terminals is hiermee in drie maanden tijd uitgegroeid van vijf naar acht terminals, waardoor er nu een totaal verschepingsvolume van 6.500 teu per week bereikt wordt. Hierdoor komt er op jaarbasis circa 100.000 teu extra bij de 250.000 teu die inmiddels via deze handelsroute verscheept wordt. Vrachtvolume afkomstig uit Harlingen, Hasselt en Lelystad wordt hierdoor in Amsterdam overgeslagen op de binnenvaartschepen van de North West Central Corridor.

Betrouwbaar

Bundeling van lading, vaste bezoekafspraken met grotere vrachtvolumes (150 à 200 containers per bezoek) en vaste punt-punt verbindingen tussen inland terminals en de deepsea terminals moet leiden tot een betrouwbaarder binnenvaartproduct, dankzij minder vertraging bij de afhandeling aan de terminals.

Sinds de start ervan in februari bereikten de schepen van North West Central Corridor een betrouwbaarheid van meer dan 95 procent. Met de toetreding van HOV Harlingen tot deze corridor is er tevens een dieselelektrisch binnenvaartschip in de pool van corridorschepen opgenomen. Dit schip heeft circa een kwart minder CO₂-uitstoot dan moderne binnenvaartschepen met conventionele aandrijving.

leaderboard