Overslaan en naar de inhoud gaan
taxi
Een Rotterdamse watertaxi.

Meer oog voor passagiersvaart in haven Rotterdam

Het voorbije jaar arriveerden 29.475 zeeschepen in de Rotterdamse haven. Dat zijn er 200 minder dan het jaar ervoor (29.646) en net zo veel als in 2013 (29.436). Het aantal ongelukken daalde van 129 naar 118 op een kleine miljoen scheepvaartbewegingen (zee- en binnenvaart). Daaronder waren 14 ongevallen met pleziervaart.

“Rijkelijk veel voor zo’n kleine groep vaarweggebruikers. Daar willen we dit jaar wat aan doen”, verklaarde havenmeester René de Vries op dinsdag 8 januari – op zijn kantoor in het World Port Center. “We gaan de gemeente helpen met het waarmaken van haar ambitie om meer te profiteren van de ligging aan het water en de recreatie- en passagiersvaart te promoten. Maar varen doe je wel samen”.

Onder de 118 ongevallen vielen volgens het Havenbedrijf vijf ‘ernstige ongelukken’ te betreuren. Dat zijn er net zoveel als in 2012, 2013, 2014 en 2015, maar vier meer dan in 2016 en 2017. Naast de ernstige oliemorsing door de Bow Jubail, botste een watertaxi op een sloep, zonk een pleziervaartuig, liep een patrouillevaartuig aan de grond tijdens een proefvaart en raakte een vlet bijna klem tussen wal en schip.

Kwetsbaar

‘Varen doe je samen’ is de naam van het landelijk platform voor beroeps- en recreatievaart, maar het zou ook het credo kunnen zijn van ons beleid voor 2019, vindt De Vries. “Afgelopen zomer werden we opgeschrikt door een incident tussen een sloep met passagiers en een watertaxi. Het was een ernstig ongeval en het had nog veel ernstiger kunnen zijn".

"In termen van risico vormen de passagiers- en recreatievaart een bijzondere categorie, omdat de mensen aan boord kwetsbaar zijn. De gemeente Rotterdam heeft ambitieuze plannen en als havenmeester draag ik daar graag aan bij. De stad, de rivier en de scheepvaart moeten naast elkaar kunnen bestaan. Voor het Havenbedrijf is daarbij de veiligheid van primair belang”.

De havenmeester heeft conclusies getrokken uit een nieuw ‘risk assessment’ met stakeholders. De regelgeving voor snelheidsbeperking langs de oevers en bij het in- en uitvaren van havens moet beter tussen de oren van de vaarweggebruikers komen en het Havenbedrijf moet intensiever controleren op vaargedrag. “Het gaat om basale regels als op elkaar letten, rekening houden met elkaar, netjes varen, recht oversteken, duidelijk zijn en uiteraard voldoen aan de verkeersregels”.

leaderboard