Overslaan en naar de inhoud gaan
ond
Foto LOVK

LOVK redt vele niet-varende ouders met onderwijs op afstand

De Nederlandse scholen zijn vanwege de coronacrisis al sinds 16 maart officieel gesloten. Scholieren moeten thuisblijven, scholen moeten op zoek naar andere manieren om toch nog les te blijven geven. Eén organisatie die daar al ruimschoots ervaring mee heeft, is het Landelijk Onderwijs aan Varende Kinderen (LOVK). Deze organisatie heeft dan ook een handreiking gedaan aan ouders en andere scholen om hen te helpen.

Vanaf 16 maart staan er diverse lespakketten gratis op de website van LOVK. Het gaat dan om thema’s met lessen en tips voor ouders en docenten om kinderen thuis en zelf onderwijs te geven. Net als met elk lesmateriaal van LOVK is het compleet uitgewerkt, en kan er van dag tot dag gewerkt worden, met activiteiten en een uitgestippeld dagritme. De meeste lessen kunnen met huis-, tuin- en keukenmaterialen in de eigen woonkamer worden gedaan. Al direct na de eerste twee dagen, waren de lessen al meer dan 4.000 keer gedownload. De reacties zijn positief, zowel van ouders als van scholen.

Het materiaal is bedoeld voor kinderen in groep 1 en 2, juist de twee groepen waar in het onderwijs niet met kant- en klare uitgewerkte methoden wordt gewerkt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de groepen 3 tot en met 8. “Het vormgeven van peuter en kleuteronderwijs vraagt al veel begeleiding en creativiteit van elke leerkracht, het is nog een stap verder om dat onderwijs dan op afstand te geven", zegt Lienke van Dijk, directeur van de LOVK.

lienke

"Voor veel scholen is dit echt heel heftig. Het grote voordeel is dat wij al gewend zijn om met ouders samen te werken bij het geven van onderwijs aan deze doelgroep. Onze hele methodiek is erop gericht om ouders die niet geschoold zijn in lesgeven te helpen, de lespakketten zijn daar speciaal voor ontwikkeld". De lespakketten die nu voor alle ouders in Nederland beschikbaar zijn gesteld, helpen ouders in de dagplanning en het gestructureerde aanbod van groep 1 en 2 onderwijs aan hun kinderen. "Op deze manier hoeven zij niet zelf al die planningen te maken en aanbod te bedenken, zelf het wiel opnieuw uit te vinden." 

Tips heeft Lienke genoeg voor schippers die nu ineens hun kinderen aan boord hebben of ouders die aan wal thuis zitten met hun kroost. "Houd vooral het ritme erin met de kinderen, net zoals altijd als ze naar school gaan. Structuur is heel belangrijk. Vertel hen ook duidelijk wat je gaat doen die dag, wat de bedoeling is. Wissel dingen goed af, doe niet de hele dag hetzelfde. Denk aan korte, geconcentreerde activiteiten. Je hoeft ook niet de hele dag met schooldingen bezig te zijn. Neem ook pauze, ga eens naar buiten. Afwisseling en structuur helpt jou als ouder tenslotte ook. Je hoeft echt niet de hele dag juf of meester te zijn. Wees ook ontspannen. Kinderen leren ook van het leven zelf, leren veel door te kijken, mee te doen, leren van elkaar en van anderen", zegt ze. Bovendien: met het een-op-een-onderwijs van ouder tot kind, hoef je ook niet van 08.30 tot 15.00 uur bezig te zijn. "In een grote klas gaat er heel veel tijd verloren aan organisatie".

Ze is blij dat er zoveel enthousiasme is over de aangeboden lesmaterialen van de LOVK. "Wij zijn één van de initiatieven, je ziet dat er op allerlei vlakken fantastische initiatieven ontstaan om ouders en docenten te helpen. Dat de scholen dicht zijn, legt een enorme druk op de maatschappij, maar deze tijden brengen ook mooie dingen voort. Het onderwijs staat al tijden enorm onder druk, maar ik ben onder de indruk als je nu ziet wat er ook nu weer voor kracht uit het onderwijs komt. De flexibiliteit van de leerkrachten én de ouders: dat zorgt voor dit soort nieuwe samenwerkingsvormen".

Fysiek bij elkaar komen

Lienke zelf is blij dat afstandsonderwijs ervoor zorgt dat leerkrachten en ouders intensief samenwerken om het onderwijs voor de kinderen goed door te laten lopen, en dat LOVK daar een handje in kan helpen. Iedereen voortaan altijd op afstand onderwijs laten geven en volgen, lijkt haar niet wenselijk.  "Er zit ook heel veel goeds in onderwijs waarbij kinderen fysiek bij elkaar komen. Elk moment dat kinderen in een klas zijn, is waardevol. Je leert ook heel veel van elkaar tenslotte. Ik zou het wel een verarming vinden als we in Nederland alleen nog maar afstandsonderwijs zouden hebben".

Zelf maakt Lienke op dit moment geen gebruik van de lespakketten van de LOVK: van haar kinderen zit er nog één op de basisschool, de anderen zitten al op de middelbare school. "Voor hen is alles al ingepland, maar het is een hele uitdaging. Elke docent doet het weer anders, het zijn heel veel verschillende lessen en projecten samen. De uitdaging zit vooral in het begeleiden van alle verschillende lessen en planningen en tegelijk zelf ook je werk zo goed mogelijk op afstand vormgeven”. Ze lacht: "Ik had al heel veel respect voor de schippers die hun kinderen aan boord lesgeven en tegelijk werken, nu is dat alleen maar nog meer toegenomen!" Ze verwacht dat dit wederzijdse respect ook in de rest van Nederland voelbaar zal zijn en dat de samenwerking tussen school en ouders voorgoed verandert. Ik kan me niet voorstellen dat onderwijs en ouders straks weer op de oude voet verder gaan".

Of er nog meer lespakketten beschikbaar worden gesteld, of materialen voor de andere groepen, hangt af van de duur van de scholensluiting. De LOVK heeft het in ieder geval wel in overweging: "We willen ouders, in en buiten de binnenvaart, zoveel mogelijk ondersteuning bieden".

logo  

Bij de LOVK is er ruime ervaring met afstandsonderwijs. Daar wordt immers al jarenlang onderwijs op afstand gegeven aan kinderen in schippersgezinnen. In combinatie met mentoren die de ouders begeleiden, regelen zij afstandsonderwijs voor binnenvaartkinderen. Na het onderwijs bij de LOVK stappen ze over naar een reguliere basisschool, al dan niet in combinatie met een internaat.

leaderboard