Overslaan en naar de inhoud gaan
‘Ligplaatsenbeleid binnenvaart steeds nijpender probleem’
Handhaving in de Maashaven. Foto ASV

‘Ligplaatsenbeleid binnenvaart steeds nijpender probleem’

Schippersbond ASV ziet het toch al nijpende ligplaatsentekort voor de binnenvaart in coronatijd alleen maar toenemen. 

Uit een verklaring van de schippersclub: “Het is crisis in de binnenvaart. Dat betekent weinig werk voor de schepen en als er geen werk is moet men dus ergens kunnen blijven liggen. Tijdens overleggen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is daarom gesproken over een coulante houding ten opzichte van schepen die (noodgedwongen vanwege de coronacrisis) wat langer willen/moeten blijven liggen op ligplaatsen die normaliter voor kortere periode zijn bedoeld. Helaas horen we veel negatieve geluiden van schippers hierover: zij herkennen weinig van een eventuele coulante houding, integendeel”.

Volgens de ASV is de houding de afgelopen jaren tegenover de binnenvaart: ‘schepen horen te varen’. De bond schrift daarover: “Dat werd afgedwongen door eerst het beleid van Rijkswaterstaat (gevolgd door de provincies) te veranderen van ‘ligplaatsnemen mag tenzij…’ in ‘ligplaatsnemen is verboden tenzij...’ waaraan een maximale ligtermijn gekoppeld is. Wat Rijkswaterstaat betreft, een maximale termijn van 3 x 24 uur. Natuurlijk gaat dit geheel voorbij aan de gewone behoeften, noden en omstandigheden die schippersfamilies precies hetzelfde hebben als alle anderen, maar nu in deze coronatijd zien we hoe dit tot steeds meer zichtbare problemen leidt”.

Opnieuw de ASV: “Afgezien van een stad als Amsterdam, die inderdaad niet direct handhaaft als een schip langer dan een week ligt, zien we maar weinig plekken waar de schipper zijn schip met een gerust hart even kan neerleggen. Zo horen we dat de 3 x 24 uur vanuit Rijkswaterstaat door schippers nog steeds als een maximum beschouwd wordt. Bij navraag wordt ons verteld dat men wel op bepaalde plekken langer mag liggen maar dat men niet zegt welke plekken dat zijn, omdat anders ‘iedereen’ daar gaat liggen”.

Maashaven

Wereldhavenstad Rotterdam zou evenwel de kroon spannen in haar ‘ontmoedigingsbeleid’ jegens ligplaats nemen door binnenschippers. De ASV heeft zich via haar kanalen op social media beklaagd over de strengere handhaving in de Maashaven ten tijde van corona. “De reacties liegen er niet om. De schippers voelen zich weggejaagd uit de laatste haven waar men langer mag liggen dan 1 x, 3 x of 7 x 24 uur. Men is verplicht gebruik te maken van de stroomkasten in de Maashaven. Maar als die stroomkasten niet werken (en er is er zelfs eentje weggehaald) dan zijn de consequenties voor de schipper”.

leaderboard