Overslaan en naar de inhoud gaan
Ligplaatsen Rheinauhafen keren verbeterd terug
De 'muur' van de Rheinauhafen in Keulen krijgt afloopsteigers met walstroomkasten. Archieffoto

Ligplaatsen Rheinauhafen keren verbeterd terug

De in februari verdwenen ligplaatsen aan de kade van de Keulse Rheinauhafen komen in verbeterde vorm terug. Gisteren is hierover een akkoord gesloten tussen het stadsbestuur, havenbedrijf HGK en het Wasser- und Schifffahrtsamt (WSA).

Het WSA kan dankzij de overeenkomst financiering vrijmaken om de ligplaatsen te realiseren. De ligplaatsen voor de riviercruisevaart worden gemoderniseerd, onder meer door extra palen te slaan langs de kademuur. De ligplaatsen krijgen afloopsteigers met stroomkasten op de kade, speciaal bedoeld voor koppelverbanden en schepen van 80 tot 135 meter lengte.

Volgens medeonderhandelaar Koninklijke BLN-Schuttevaer moet er eerst onderzocht worden of er nog oude explosieven in de rivierbodem liggen en kan pas daarna de inschrijving voor de aanleg van de ligplaatsen beginnen. Naar verwachting zal de gunning in het voorjaar of zomer van 2020 zijn, zodat de ligplaatsen al in het najaar kunnen worden opgeleverd.

Toeterprotest

Sinds 6 februari van dit jaar geldt er een afmeerverbod aan de Rheinaukade, die instabiel zou zijn geworden omdat er steeds grotere schepen worden afgemeerd. Snel daarna verdwenen de bolders en ringen. Tevens zijn er klachten van nieuwe bewoners van luxe appartementen die op de oever zijn gebouwd. Het plotseling vervallen van de ligplaatsen heeft onder meer tot een toeterprotest van de passerende binnenvaart geleid. Er is zelfs een nieuwe schippersbond door ontstaan: de Europäische Vereinigung der Binnenschiffer (EVdB).

Bekijk hier het dossier over de Rheinauhafen.

leaderboard