Overslaan en naar de inhoud gaan
grave
Timco van Brummelen en het aanvaarrisico van waterwerken.
23 risicovolle punten op vaarroutes aangepast

Lessen geleerd van incident stuw Grave

Rijkswaterstaat heeft lessen geleerd uit het dramatische scheepvaartincident rond stuw Grave, waar op 29 december 2016 de Duitse benzeentanker Maria Valentine in de nachtelijke mist dwars doorheen voer. Een milieuramp bleef wonderwel uit; er vielen zelfs geen gewonden. Maar sindsdien is de inrichting van de vaarweg op dit stuwpand van de Maas flink aangepast - net als op wel 23 punten elders in het land.

maria
De zwaar gehavende Maria Valentine lekte geen benzeen.

Het scheepvaartongeval bij Grave was woensdag het thema van een lezing van wetenschappelijk onderzoeker Timco van Brummelen bij Rijkswaterstaat, voorafgaand aan de tweede beursdag van Maritime Industry. Hij was daar op uitnodiging van het Platform Zero Incidents (PZI), dat er zijn Stakeholder Coference hield. Verwijzend naar de geplakte vliegjes in vele pisbakken geven extra boeien, geleidingwerken en afgesloten wateren de naderende schippers daadwerkelijk ‘een duwtje’ in de juiste richting. “Ze dwingen de stuurman naar de sluis”, aldus Van Brummelen.

Aanbevelingen

De Onderzoeksraad voor Veiligheid had in zijn aanbevelingen na het incident bij Grave al opdracht gegeven om de inrichting en betonning van de rijksvaarwegen nog eens grondig onder de loep te nemen.

grave
De kapotgevaren stuw.

Naar aanleiding van de geldende verkeerspsychologie werden 31 risicovolle waterobjecten onderzocht - zoals bruggen, sluizen en stuwen - waarvan er 23 daadwerkelijk zijn of worden aangepast. Ook de navigatieapparatuur kan met behulp van het psychologisch sturende ‘nudging’ (Engels voor porren) aanwijsbaar veiliger worden gemaakt, maar het proces is nog gaande.

leaderboard