Overslaan en naar de inhoud gaan
minister
Andreas Scheuer (foto CSU)

‘Kwaliteit waterwegen brengt Duitse welvaart in gevaar’

Brancheorganisatie Koninklijke BLN-Schuttevaer feliciteert de nieuwe Duitse verkeersminister, Andreas Scheuer (CSU), per brief met zijn benoeming en wijst daarbij meteen op de mogelijkheden van de binnenvaart als oplossing voor het fileprobleem. Hiervoor zijn wel geringe investeringen nodig met betrekking tot het onderhoud en de uitbreiding van het aantal beschikbare ligplaatsen, met name op de Rijn.

"De volledige waterwegeninfrastructuur is van het grootste belang voor de Duitse industrie. Met de grootste binnenvaartvloot in Europa, dragen wij Nederlanders aanzienlijk bij aan het ‘natte verkeerssysteem’ dat bijdraagt ​​aan het economische succes", aldus Erik Schultz, voorzitter van de internationale afdeling van BLN. Per jaar wordt immers meer dan 220 miljoen ton goederen per schip vervoerd op het meer dan 7.500 km lange Duitse vaarwegennet. Ongeveer 75 procent daarvan wordt langs internationale routes vervoerd, en hoofdzakelijk door schepen onder Nederlandse vlag.

Bedreigd

Schultz: “Het succes van de Duitse economie wordt bedreigd door de verslechterende toestand van de ‘natte infrastructuur’. Sluizen uit de 19de eeuw en het flagrante gebrek aan ligplaatsen storen de Europese binnenvaart steeds meer. Als laad- en losplaatsen alleen met aanzienlijke vertragingen kunnen worden bereikt en binnenvaartschepen niet langer de mogelijkheid hebben om zich aan de wettelijke vastgestelde reistijden te houden, zullen de transporten worden verplaatst naar de reeds overbelaste (en ook slechte) wegen. Dit is niet in het belang van de industrie, noch van de mens of het milieu”.

Gigantische taak

BLN toont er overigens begrip voor, dat de benoemde transportminister een gigantische taak te vervullen heeft. En dat de individuele mobiliteit van het publiek van groot belang is, beseft Schultz zich goed: "Elke bestuurder is een kiezer. Het is begrijpelijk dat snelwegen, Rijnbruggen en bypasses belangrijk zijn. Maar we vragen de nieuwe minister van transport de basis van economisch succes niet te vergeten. Alleen de binnenvaart heeft het overgrote deel van industriële locaties en steden in Duitsland zo groot en belangrijk gemaakt. Zonder het vaarwegsysteem loopt toekomstbestendige mobiliteit gevaar".

leaderboard